Uitgelicht

Lees hier de laatste updates over Lelystad Airport.

2 juli 2019: Topnieuws: definitief geen opening in 2020!

Er komt definitief geen opening van Lelystad Airport volgend jaar. De eerste vliegtuigen hadden al maanden geleden moeten vertrekken, volgens de originele plannen. Maar doordat oplettende partijen kritisch blijven over de milieu- en omgevingseffecten blijft het vliegveldplan maar uitgesteld worden. Nu dus ook definitief tot na december 2020. Super!

27 juni 2019: vliegmaatschappij Corendon kraakt het Lelystad-plan

De Lelystad-plannen krijgen kritiek uit onverwachte hoek: vliegmaatschappij Corendon trekt nu ook fel van leer en noemt het plan "een aanfluiting". Vanwege het bekende stikstofprobleem vreest Corendon dat Lelystad Airport helemaal niet open kan.

Daarnaast zijn er nog meer praktische bewaren. De tweede kamer zou op 3 juli met de minister debatteren of er vluchten van Schiphol naar Lelystad kunnen worden verplaatst. Tot nu toe geeft Brussel daar geen toestemming voor. Daarom is het debat in de tweede kamer uitgesteld tot 11 september. Volgens Corendon hebben ze dan te weinig tijd voor alle benodigde voorbereidingen om op 1 april 2020 open te gaan. Ze schatten dat ze 9 á 10 maanden nodig gaan hebben.

Daarnaast moet er van Brussel op Lelystad ook ruimte komen voor nieuwe maatschappijen, maar de tweede kamer ziet deze zelfstandige groei niet zitten.

Het is mooi dat de regering nu ook vanuit deze hoek kritiek krijgt op de onzalige Lelystad-plannen. Raadslid Norman Finies: “Dit zijn ontwikkelingen waar GroenLinks Zwolle blij mee is. De kans wordt steeds groter dat van uitstel afstel komt.”

23 juni 2019: Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen hebben geen vertrouwen in onderzoek van ministerie

Minister Cora van Nieuwenhuizen van I&W heeft adviesbureau M3 de opdracht gegeven om onafhankelijk onderzoek te doen naar de bereidheid van vliegmaatschappijen om vakantievluchten te verplaatsen van Schiphol naar Lelystad Airport. De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) trekken de onafhankelijkheid van dit onderzoek in twijfel. Schiphol Group is namelijk een belangrijke klant van adviesbureau M3, en dit maakt onafhankelijk onderzoek onmogelijk, zo zegt SATL. Ze hebben ook kritiek op de timing van het onderzoek, dat eigenlijk vóór de start van de discussie rond Lelystad Airport had moeten plaatsvinden.

Lees het complete statement (.pdf) hier

12 juni 2019: Uitstel opening Lelystad Airport dreigt

De NOS rapporteert: "De geplande opening van Lelystad Airport dreigt opnieuw te worden uitgesteld. "We hebben er nu weer een probleem bij", zegt minister Van Nieuwenhuizen." Dat is goed nieuws! De geplande opening op 1 april 2020 lijkt daarmee van de baan. De minister denkt "een list" te kunnen verzinnen, maar wij zetten er op in dat van uitstel afstel komt. Kamerlid Suzanne Kröger zet in de Tweede Kamer druk op de minister. Volg haar werk hier op Facebook of Twitter

7 juni 2019: Europese Commissie kritisch op milieurapportage Vliegveld Lelystad

Den Haag is door Brussel op de vingers getikt over de manier waarop de milieu-effecten van Vliegveld Lelystad zijn berekend. De rapportage is onduidelijk en incompleet. Wij zijn heel blij met deze kritiek op de Lelystad-plannen. In de regio weten we al lang dat er grote milieu-effecten zullen zijn – veel groter dan Den Haag doet voorkomen. We zijn blij dat dit nu bevestigd wordt.

De maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) die de Tweede Kamerfractie in 2014 heeft aangevraagd klopt ook niet. In deze MKBA werd gesproken van een effect van zestig extra arbeidsplaatsen. Dat blijkt heel anders te liggen, zo is hier in De Stentor te lezen. Het ministerie heeft de regio een verkeerde voorstelling van zaken gegeven. De economische boost blijkt veel kleiner, en valt in het niet tegenover de verwachten maatschappelijke schade. Het is goed dat de feiten nu ook in Den Haag zijn doorgedrongen. We wisten dit immers al lang. De RECRON (brancheorganisatie voor recreatieondernemers) heeft in 2017 al becijferd dat er op de Veluwe 21.000 banen onder druk komen te staan als de plannen doorgaan.

31 mei 2019 - De opening van Lelystad Airport in 2020 komt verder onder druk te staan.

De Raad van State heeft over het Nederlandse stikstofbeleid geoordeeld dat deze in strijd is met Europese wetgeving. Door de uitspraak is er waarschijnlijk een nieuwe vergunningsaanvraag voor Lelystad Airport nodig. Lees hier het hele artikel.

Heb je een nieuwstip over Lelystad Airport? Mail ons! fractie@groenlinkszwolle.nl