De sleutel tot de echte oplossing van de verkeersproblemen op de binnenring en het parkeren in de binnenstad ligt op een andere plek dan waar het college hem zoekt. Vanwege de kortzichtige en in onze ogen onhoudbare en niet duurzame benadering van de verkeers- en parkeerproblematiek heeft GroenLinks tegen het voorkeursmodel van wethouder De Heer gestemd. Voor ons alternatief, zie http://zwolle.groenlinks.nl/sleutelring
De wethouder van verkeer denkt alle verschillende verkeersdeelnemers te vriend te houden en wil auto's, bussen, fietsers en voetgangers allemaal blijven toelaten tot de beperkte ruimte die in en rond de binnenstad beschikbaar is. Maar met die halfslachtige aanpak creëert hij de problemen van de nabije toekomst, want dat gaat daar gewoon allemaal niet passen. En bovendien frustreert hij zo de mogelijkheid om van het nieuwe Katwolderplein en de Rodetorenbrug een aantrekkelijk verblijfsgebied te maken.
Een echt definitieve oplossing die de problemen bij de wortel aanpakt, ligt in het voorkómen dat er te veel verkeer diep tot in de stad doordringt. In ons plan Sleutelring heeft GroenLinks begin 2010 al aangegeven hoe en waar je het verkeer van buiten de stad en uit de buitenwijken rond en aan de rand van de stad kunt opvangen.
Bereikbaarheidsarrangementen
Maar wij moeten tot onze spijt constateren dat wethouder De Heer met wat hij 'bereikbaarheidsarrangementen' noemt, uitgaat van het achterhaalde idee dat iedereen met alle vervoersmiddelen helemaal tot in de binnenstad moet kunnen komen. Dat gaat miljoenen kosten en biedt maar een paar jaar soelaas. Uiteindelijk is het onontkoombaar echte keuzes te maken. Duurzame bereikbaarheidsarrangementen zijn erop gericht om fietsgebruik en openbaar vervoer voorrang te geven en automobiliteit op een comfortabele manier te laten aansluiten op passend vervolgvervoer voor de laatste kilometers. Fietstaxi, watertaxi, tram… dat zijn de ingrediënten voor de bereikbaarheidsarrangementen van de toekomst. Deze wethouder heeft als vvd-lijsttrekker indertijd al laten zien dat hij kortzichtig en opportunistisch kiest voor wensdromen. Hij probeert de kool en de geit te sparen, maar dat gaat uiteindelijk leiden tot mekkerende automobilisten!
Stadsdistributie
Bij alle aandacht voor personenvervoer moeten we het goederenvervoer niet vergeten. Ook hiervoor geldt dat het beter is vrachtverkeer op enige afstand van de binnenstad af te vangen en de laatste kilometer op meer duurzame wijze af te handelen. Elders zijn inmiddels ervaringen opgedaan met trams, elektrische treintjes en - onlnags in Denter geintroduceerd - elektrische vrachtwagens. Hier in Zwolle zouden we heel goed onze fietskoeriers kunnen benutten. Wij zien graag dat bij alle andere pilots en experimenten die de komende tijd worden uitgeveord ook ervaring wordt opgedaan met een passende vorm van collectieve stadsdistributie. De wethouder stelde ons in het debat op dit punt gerust: er liggen concrete plannen, waarover we dit najaar meer zullen horen.