In het debat over het hernieuwde ontwikkelingsprogramma voor de binnenstad heeft GroenLinks gepleit voor een groenere binnenstad met postzegelparken en gevelgroen. Fietscoaches en de Koestraat als fietsstraat maken de binnenstad fietsvriendelijker. We herhaalden onze suggestie om startende winkeliers te helpen door de huur van een winkelpand aan te passen aan de omzet van hun onderneming. Bekijk de verbeelding van onze voorstellen en lees de toelichting bij de presentatie die we in de raadszaal gaven.

Groen (afb. 1, 2) versterkt de leefbaarheid en stimuleert de sociale samenhang, zorgt voor een mooiere woonomgeving, leidt tot energiebesparing, warmtereductie en vermindering van geluidsoverlast, en kan zelfs vermindering van agressiviteit teweegbrengen.

Groen vormt wellicht ook een relatief goedkope oplossing voor de verbetering van wat in de jaren '70 het nieuwe winkelcentrum werd genoemd en nu niet meer voldoet aan onze normen voor ruimtelijke kwaliteit. Met gevelgroen krijgt het saaie beton in één klap een mensvriendelijke en gastvrije uitstraling.
Nog een groen idee: de bevoorradingstraat Nieuwstraat kan met een groene pergola gemakkelijk een stuk prettiger aanzien krijgen.

Autoluwe binnenstad (afb. 3): de Grote Markt, de Melkmarkt, het Rodetorenplein, de Nieuwe Markt, de Sassenstraat (en ga zo maar door) zijn de afgelopen jaren autoluw gemaakt. Iedereen ziet welke  verbetering van ruimtelijke kwaliteit en verblijfsklimaat dit oplevert.
GroenLinks wil deze lijn vasthouden en doortrekken. Uitgangspunten daarbij zijn:
- geen parkeergarages binnen de singelring
- volwaardige stadsdistributie als vervolg op en uitbreiding van de pilot met 'omgekeerde stadsdistributie'.

Fietsvriendelijke binnenstad (afb. 4, 5): GroenLinks is blij met de uitbreiding van de stallingcapaciteit voor fietsers: we kunnen in de binnenstad meer fietsen kwijt dan auto's!
GroenLinks heeft eerder al gepleit voor het inzetten van fietscoaches in plaats van rücksichtlos handhaven op fout gestalde fietsen. Wij zien liever persoonlijke adviezen en bijv.  af en toe een uitzondering voor fietsers die verder moeilijk ter  been zijn.
In ons plan de Sleutelring bepleitten we een extra fietsroute binnendoor in het zuidelijke deel van de binnenstad, door de Koestraat. Juist hier is de route buitenom langs de singel slecht geoutilleerd: de smalle stroken naast de rijbaan vol bussen en auto's voelt onveilig.
Voor een wandeling tussen de Fundatie en de Sassenpoort is het autoluw maken van de Koestraat ook een geweldige opsteker, waar veel toeristen van zullen genieten.

Kunst & cultuur (afb. 6, 7): GroenLinks is tevreden dat het plan voor de Kamperpoortenbrug dat we lanceerden i.s.m. de Stichting Levende Stadsgeschiedenis Zwolle en enkele bewoners van het Maagjesbolwerk, heeft geleid tot aandacht voor de inrichting van deze en andere entrees tot de binnenstad. Veel van de trefwoorden die wij indertijd meegaven aan de sfeerimpressie die Bert Dijkink heeft getekend, vinden we terug in het ontwikkelingsprogramma:
- ruim baan voor voetgangers en gastvrije entree
- ruimtelijke kwaliteit openbaar domein
- vooral ook: verrijking door cultuur, ateliers voor ambachten, creatieve broedplaatsen.
Wij vragen extra ruimte voor spontane creativiteit op straat. Daarbi moet wel blijvend aandacht zijn voor de balans tussen 'bruisen voor bezoekers' en 'nachtrust van bewoners'.

Winkelruimte: 'klein maar fijn' (afb. 8, 9): "Niet alleen de crisis en de opkomst van online winkelen zorgen voor leegstand in winkelstraten. Gemeenten zorgen zelf voor leegstand door te veel winkelmeters te creëren." zegt Jelger Zee, secretaris vestigingszaken Detailhandel Nederland, begin dit jaar. "Vooral de kleine zelfstandige ondernemers zijn de dupe."
GroenLinks is bang dat het collegevoorstel erg gericht is op het aantrekken van grote ketens, terwijl we voor meer diversiteit en aantrekkingskracht het juist moeten hebben van individuele initiatiefnemers. We doen nog maar eens de suggestie om de huur van een winkelpand aan te passen aan de omzet van een beginnende onderneming, zoals ook bepleit door de Vrienden van de Stadskern, die verwijzen naar de praktijk van Den Bosch.

Ook willen we blijven bevorderen dat eigenaren zelf boven (of achter in) hun eigen (nieuwe) winkel gaan wonen. Dat scheelt een beginnende kleine ondernemer in de kosten en bevordert de sociale veiligheid in het winkelgebied.

GroenLinks is verwachtingsvol gestemd over de plannen voor verdere verbetering van de binnenstad. Een kleurrijke binnenstad waar iedereen zich thuis voelt, zowel Zwollenaren als bezoekers, grote ketens en kleine winkeliers, liefhebbers van shoppen net zo goed als cultuurminnaars – met ruimte voor een wandeling in het groen, langs het water of deelname aan een evenement, goed bereikbaar én door het autoluwe karakter van de binnenstad zelf prettig om te zijn, te blijven en terug te komen.