Scania Production, een grote assemblagefabriek, heeft onlangs een vergunning gekregen van de gemeente om een nieuw pand te realiseren aan de Gasthuisdijk op de Kop van Voorst. Het pand zal maar liefst 25.000m² bestaan. GroenLinks maakt zich zorgen over de bouw van het pand. Dit zal namelijk niet zonder gevolgen voor de resterende natuur in het gebied zijn. In dit gebied, welke is aangewezen als 'hoofdgroenstructuur', staan bomen met een hoog beschermingsniveau. In een gebied dat is aangewezen als hoofdgroenstructuur zou het groen juist beschermd moeten worden tegen bebouwing of verharding.

Al eerder vroeg GroenLinks aandacht voor groen en het dierenwelzijn op de Kop van Voorst. Vanaf 2018 heeft Scania een parkeervoorziening voor af te leveren trucks op deze plek. Een groep reeën leefde voorheen in dit gebied, op de plek die ooit een groen schiereiland in het Zwarte Water was. Al tijdens de werkzaamheden zijn toen twee reeën verdronken, nadat zij door stress in het water zijn gesprongen. Naar aanleiding van deze schrijnende ontwikkeling, stelde GroenLinks toentertijd schriftelijke vragen aan het college over de verslechterde leefsituatie voor de reeën.

In relatie tot de huidige bouwplannen van Scania heeft er nu op officiëlebekendmakingen.nl een voorgenomen kap van 102 bomen op de Kop van Voorst gestaan. Deze bekendmaking is weer verwijderd, maar roept wel zorgen op bij GroenLinks. De ontwikkeling in het gebied mag niet ten koste gaan van de aanwezige bomen op de Kop van Voorst. GroenLinks vraagt het college onder andere welke mogelijkheden zij ziet om de ontwikkeling zo goed mogelijk in te passen in de omliggende riviernatuur. Volgens GroenLinks is het zeer wenselijk voor de kwaliteit van de openbare ruimte, én het zicht van het Zwarte Water en Holtenbroek, dat de bestaande bomen worden behouden. 

GroenLinks heeft daarom de volgende vragen aan het college gesteld: 

  1. Op officiëlebekendmakingen.nl heeft een voorgenomen kap van 102 bomen op de Kop van Voorst gestaan, inmiddels is deze bekendmaking weer verwijderd. Is deze aanvraag bij het college bekend en wat is de huidige stand van zaken?
  2. Is het college het met GroenLinks eens dat een ontwikkeling in het gebied niet ten koste zou mogen gaan van de aanwezige bomen op de Kop van Voorst?
  3. Welke kansen ziet het college om samen met Scania de voorgenomen ontwikkeling zo goed mogelijk in te passen in de omliggende riviernatuur?
  4. Het doodlopende kanaaltje dat in gebruik was bij de voormalige houtzagerij om boomstammen in te weken stond historisch in verbinding met het voormalige riviertje de Riete. De afgelopen jaren is in zowel dit kanaaltje als langs de oever van het Zwarte Water een blauw-groen stukje natuur ontstaan dat van waarde is als rustplaats voor rivierfauna, zoals otters en bevers. Ziet het college de waarde van zo’n stukje stadsnatuur en ziet zij kansen om in overleg met Scania te sturen op een natuurlijke inrichting van dit kanaaltje en oever? Waarom wel/niet?
  5. Is het college het met GroenLinks eens dat het zeer wenselijk is voor de kwaliteit van de openbare ruimte en het zicht vanaf het Zwarte Water en Holtenbroek dat de bestaande bomen worden behouden en het groene aangezicht zo mogelijk wordt versterkt? Welke actie zet het college hierop?
  6. De Kop van Voorst ligt buitendijks. Welke invloed heeft de ontwikkeling van het gebouw van 25000m² op de waterberging van het Zwarte Water bij een hoge waterstand?

De fractie van GroenLinks kijkt uit naar een reactie van het college en hoopt dat er bij de ontwikkeling van het pand zorgvuldig omgegaan wordt met groen, bomen en de riviernatuur. GroenLinks wil de buiten- en groene gebieden in Zwolle zo veel mogelijk koesteren, bewaken en versterken.