Hij benadrukt drie specifieke aandachtspunten voor dit thema: fietsparkeren, parkeertarieven en het stimuleren van openbaar vervoer (OV) vanuit de regio.
Wat betreft fietsparkeren pleit hij voor zowel centrale als verspreide gelegenheden om fietsen te stallen. Dit om de flexibiliteit en aantrekkelijkheid van fietsen te behouden. GroenLinks kijkt uit naar concrete uitwerkingen in de actieplannen hiervoor.
Op het gebied van parkeertarieven staat GroenLinks positief tegenover de aangekondigde tariefsverhoging voor de toekomst. ‘Parkeren is voor vergunninghouders erg goedkoop, zeker als je het vergelijkt met het ruimtegebruik van parkeren in vergelijking tot wonen en bedrijvigheid. We kijken daarom uit naar de voorstellen in het actieplan parkeren’.
Theo geeft aan dat GroenLinks constateert dat de nota zich voornamelijk richt op verkeer naar Zwolle toe, terwijl een aanzienlijk deel van de autoparkeerders uit omliggende gemeenten komt. De vraag aan de wethouder is daarom of zij samen met de regio de handschoen wil oppakken en inwoners wil stimuleren hun auto op P+R-terreinen in hun eigen gemeente te parkeren.
De parkeerstrategie 2040 is de eerste stap in een grotere beweging naar een meer duurzaam, groen en toegankelijk Zwolle. De discussie hierover zal voortgezet worden tijdens de ontwikkeling van het definitieve beleid in het komende jaar.