De deelscooters en elektrische deelfietsen in Zwolle worden geëxploiteerd door commerciële partijen. Het college wil ruimte creëren voor deelscooters in de openbare ruimte aan de Oosterlaan bij het station gebruik maken van van publiek geld. Deze vorm van deelmobiliteit is minder duurzaam dan private varianten onder andere omdat ze sneller afgeschreven worden en meer reparatie vragen.
Deelscooters en elektrische deelfietsen zijn duurzaam als het in de plaats komt van autogebruik. Dat is maar in een kwart van de gemaakte ritten het geval.
De deelscooters en elektrische deelfietsen zorgen voor overlast in de straten. Ze worden op straat geparkeerd vaak op een hinderlijke manier voor mensen die slecht ter been zijn. Theo pleit er voor dat deze aspecten mee worden genomen bij de evaluatie van het deelmobiliteitbeleid in het voorjaar van 2024.
GroenLinks Zwolle ondersteunt graag duurzame initiatieven. Echter deze deelscooters en elektrische fietsen verdringen nu vooral duurzamere vormen van vervoer zoals fietsen, lopen en het openbaar vervoer. Verder wil GroenLinks de openbare ruimte voor iedereen toegankelijk houden.
In een motie samen ingediend met de Partij van de Arbeid, de SP, Partij voor de Dieren, ChristenUnie, Volt en het CDA wordt gesteld dat deze vormen van deelmobiliteit onvoldoende duurzaam zijn en veel overlast veroorzaken. Vervolgvergunningen zouden alleen moeten worden verstrekt als voldaan wordt aan de voorwaarde dat het aanbod van deelmobiliteit op deze aspecten sterk verbeterd wordt. Er moet worden onderzocht welke mogelijkheden er zijn om kosten voor eventuele aanpassingen in de openbare ruimte door te berekenen naar de exploitanten van de deelmobiliteit.
In de motie wordt aan het college gevraagd:
In de evaluatie van het huidige beleid t.a.v. deelmobiliteit nadrukkelijk aandacht te besteden aan de aspecten duurzaamheid en overlast;
De uitkomsten van de evaluatie mee te nemen in de bepalingen in de nieuwe vergunning;
De mogelijkheden te onderzoeken om als voorwaarde in de nieuwe vergunning op te nemen dat aanpassingen in de openbare ruimte in de stad ten behoeve van deelscooters en -fietsen voor rekening komen van de exploitanten.
De motie werd aangenomen. Alle fracties, behalve de VVD, stemden voor de motie.