De Zwolse voedselbank lijkt eindelijk meer zekerheid te krijgen over hun locatie. Wethouder Klaas Sloots legt uit hoe de gemeente hun huidige pand aan de George Stephensonstraat voor ze veilig wil stellen.

Er waren enkele alternatieven voor aankoop van het huidige pand, zoals nieuwbouw of blijven huren van de huidige eigenaar. Maar die boden volgens de gemeente minder zekerheid, of waren financieel veel ongunstiger. Het pand aan de Stephensonstraat is ruim en schoon en voldoet aan de eisen van voedselveiligheid. De gemeente koopt het pand voor 665.000 euro en past het voor een 100.000 euro aan, bijvoorbeeld door er zonnepanelen op te bevestigen. De Voedselbank huurt het jaarlijks voor 45.000 euro en dekt daarmee rente en aflossing.

Raadslid Norman Finies: "In oktober 2019 waren we op bezoek bij de Voedselbank. Het was indrukwekkend om te zien hoe hier elke week 300 Zwolse huishoudens worden geholpen. Ook toen was er al sprake van onzekerheid over het pand waar de Voedselbank in zit. Dit signaal hebben we doorgegeven aan onze wethouder Klaas Sloots."

Sociaal en groen

Wethouder Sloots is blij dat het college er nu uit is: “Het heeft twee jaar geduurd voor er een mooie oplossing voor de Voedselbank is gevonden. Samen met het bestuur van de Voedselbank zijn meerdere varianten bestudeerd en vergeleken. Aankoop van het huidige pand met een flinke verduurzamingsslag bleek de beste optie. We zijn er trots op dat we dit nu goed hebben kunnen regelen.”

GroenLinks is enthousiast over dit plan. Norman: "De oplossing die nu gevonden is, is zowel sociaal als groen: de gemeente helpt de voedselbank en verduurzaamt het gebouw. Dat zal voor de voedselbank weer een verlaagde energierekening opleveren. Een win-win situatie!" Raadslid Patrick Pelman vult aan: "Het blijft gek. Eigenlijk wil niemand dat het nodig is dat een voedselbank bestaat. Tegelijk zijn er steeds meer mensen afhankelijk van om hun dagelijks brood te kunnen eten. Ook in Zwolle. En het is zelfs waarschijnlijk dat dit door de crisis nog veel meer gaat worden. En omdat er nog zoveel mensen in Zwolle zijn die amper kunnen rondkomen, is de voedselbank een ongelooflijk belangrijk maatschappelijk initiatief, dat we als gemeente moeten helpen in het bestaan. Sloots' plan geeft de voedselbank in Zwolle een vaste plek en kan het haar belangrijke werk in rust doen. Zwolle laat zich hiermee van haar sociaalste kant zien."

Hulpverlening

De voedselbankdeelt structureel voedselpakketten uit aan Zwollenaren die dat nodig hebben, maar doet nog veel meer. Ze biedt ook vrijwilligerswerk op maat, zoals re-integratie en stageplekken, en brengt zorgmijders in contact met de sociale wijkteams. Bovendien voorkomt de Voedselbank dat prima voedsel wordt weggegooid. Het voedsel krijgt de Voedselbank gratis. De dienstverlening wordt mogelijk gemaakt door sponsoring en subsidie en uitgevoerd door vrijwillige medewerkers. De onzekerheid rondom de huisvesting is nu weggenomen. Daardoor kunnen zij zich weer volledig richten op de hulpverlening, verwacht de gemeente.