Voor de anderhalve meter-regels rondom corona heeft de gemeente meer ruimte gemaakt in de binnenstad. Een deel is autovrij gemaakt, waardoor fietsers en voetgangers meer ruimte kregen, en de echt drukke plekken zijn wandelgebied geworden. Raadslid Theo Peenstra: "Ondanks de nare aanleiding zijn dit mooie ontwikkelingen in de stad. Er is meer ademruimte voor wandelaars en fietsers."

Fietsstad
GroenLinks vindt veiligheid voor voetgangers èn fietsers belangrijk. Daarom mag in belangrijke winkelstraten al veel langer niet gefietst worden. Theo: "Het is fijn dat je daar als voetganger niet door fietsers van de sokken wordt gereden. We willen dat voor de voetgangers op de Grote Markt ook zonder coronamaatregelen graag behouden. Andersom is het voor fietsers ook fijn als ze goede routes hebben om van de ene naar de andere kant van de stad te fietsen, zonder te moeten slalommen om het winkelpubliek en toeristen. We zijn niet voor niets uitgeroepen tot beste fietsstad van de wereld."

Duidelijkheid nodig
Een voorwaarde daarbij is dat het voor fietsers wel duidelijk moet zijn, waar ze wél mogen rijden en parkeren. Daarvoor komen in de komende maanden borden en kaarten beschikbaar. Theo: "Onze fractie wil wat spoed achter het verbeteren van de duidelijkheid en veiligheid van de fietsroutes door de binnenstad, rond de drukke winkelstraten. De wethouder heeft nu beloofd dat we het concrete plan daarvoor in het eerste kwartaal van 2022 verwachten. Hoe eerder hoe beter, wat ons betreft!"