50 Procent van de vervoersbewegingen in Zwolle gaat per fiets, dat is een record in Nederland, iets om apetrots op te zijn. En ook bitter noodzakelijk om de druk op onze kleine binnenstad en ring er omheen te beperken. GroenLinks pleitte in het debat over fietsparkeren op 25 augustus voor 'Fietsenzwermen', een Amsterdams idee van Roos Vergouw, en had nog enkele andere suggesties om het fietsparkeren in de Zwolse Binnenstad verder te verbeteren. De suggesties worden in de verdere uitwerking van het fietsparkeren door het college van B&W verwerkt.
De volledige tekst van de GroenLinks-inbreng in het debat:
Compliment aan fietsersbond Zwolle,voor alle meedenken, onder andere via de doorwrochte rapportage. Het college luistert hier behoorlijk goed naar. De uitwerking van het Koersdocument Parkeren 2011-2015 vordert , maar er valt nog werk te verzetten met 2015 in zicht. GroenLinks gaat in op de vorderingen, en heeft enkele aanvullende suggesties.
Ook GroenLinks observeert de fietsbewegingen in de stad regelmatig. We vinden dat dat de Zwolse fietsers, ondanks een tekort aan stallingsplaatsen ook op drukke dagen behoorlijk gedisciplineerd zijn. Fietsen worden meestal ordelijk geplaatst, in nette rijtjes ook op plaatsen waar geen of te weinig klemmen zijn. Ook de topdrukte rond Zomerkermis en Stratenfestival verliep zonder chaos.
Hoe dan ook blijft het voor fietsers belangrijk vlak bij hun bestemming te kunnen parkeren. Wij vinden dat de gemeente waar het ruimtelijk mogelijk is daarbij moet aansluiten en meebewegen.
We ondersteunen het pleidooi voor extra parkeerplekkken zoals op Gasthuisplein en Xenoslocatie , maar ook de Nieuwstraat kan een functie hebben. Zowel een facelift als doorgaande hoofdfietsroute als met fietsparkeren. Logische geleiding/ routes en parkeerplekken: duidelijk markeren. De adviezen die de Fietsersbond vet aangeeft in het rapport kunnen stuk voor stuk op onze steun rekenen.
Zwolle kan de fiets nog beter promoten , aldus de jury bij het uitroepen van Zwolle als Fietsstad van Nederland. Doe dit met gastvrije vernieuwende maatregelen. Een veel betere aanpak dan het verwijderen van fietsen en beboeten van foutparkeren. Experimenteer met fietsenzwermen, zie het filmpje fietsenzwermen-van-roos-vergouw.2.89446.lynkx Observeer waar op piekmomenten de drukte is, breng tijdelijke vakken aan door beplakken , maar het kan ook met lichtprojectie 's op uitgaansavonden. En wat blijkt: de fietser plaatst zijn fiets er netjes in.... Aan het eind van de drukte verwijder je de vakken weer of laat ze geleidelijk ‘úitdoven’
GroenLinks wil net als de Fietsersbond verder meer vaste fietsvakken, er zijn nog tal van mogelijkheden om daarmee het aantal fietsparkeerplaatsen eenvoudig uit te breiden. Vakken kunnen ook een alternatief zijn voor een verder uitdijende hoeveelheid klemmen en rekken, die toch niet de behoefte lijken van 1/3 (zie eigen analyse gemeente) van de fietsers?
Kijk of plaatsen die nu al regelmatig zonder problemen worden gebruikt van vakken kunnen worden voorzien. Bijvoorbeeld de Steenstraat wordt genoemd. En worden bijvoorbeeld ook de mogelijkheden op het plein bij de Peperbus al voldoend benut? En kan het fietsparkeren in de Steenstraat, zijstraatjes rond de Diezerstraat zo meer worden geformaliseerd/gereguleerd. Je hoeft echter niet alles te regelen, veel vrij parkeren gaat netjes zonder overlast.
Verder willen wij graag duidelijke Parkeervakken voor bakfietsen, dit vervoermiddel wordt meer en meer gebruikt als alternatief voor transport met auto's!
De vaste stalling Rodetorenplein opent dit najaar. We vinden het goed niet meer in te zetten op ondergronds fietsparkeren, ook niet in de Melkmarkt. Het werkt niet, en van het zelfde geld kunnen we veel flexibeler meer bovengrondse parkeerplekken realiseren. De vraag is natuurlijk wel hoe de onderhandelingen met DLH verlopen
De verbeteringen van de stelling Grote Kerkplein zien er goed uit, wel willen wij er meer groen in verwerkt zien.
Tenslotte nog enkele suggesties waar we graag een reactie op willen:
- Oplaadpunten voor elektrische fietsen bij alle bewaakte stallingen. Er zijn inmiddels duizenden van dit soort fietsen in Zwolle en het aantal neemt snel toe.
- Ons eerdere pleidooi (via dhr Rijke) voor Fiets en win (1 van de fietstips 2011), wat is de stand van zakenvan het bij het Uitwerkingsplan Fietsparkeren aangekondigde onderzoek?
- Plannen voor fietsparkeren verbreden naar de wijkwinkelcentra en het Lubeckplein.
- Onderzoek mogelijkheden voor dubbellaags parkeren (zoals op station)