De fractie van GroenLinks-De Groenen is er stiekem wel een beetje blij mee dat er zó veel mensen de fiets nemen om naar de stad of het station te gaan, dat het een probleem wordt. Nog mooier was het natuurlijk geweest als de gemeente zo voortvarend had geanticipeerd op de toegenomen aantallen fietsen, dat de fietsparkeerplekken keurig waren 'meegegroeid'. Maar het is een fijn probleem, ook al omdat het redelijk eenvoudig is op te lossen. We doen een paar suggesties.

Dubbele rekken Aan de zuidoostkant van het station zijn inmiddels dubbele fietsenrekken geplaatst. Onze (steun)fractie is ze eens wezen uitproberen. Het kostte geen enkele moeite om te snappen hoe het werkt en we kregen de fietsen in een handomdraai boven in het rek. Maar een bord met een gebruiksaanwijzing erop zou mensen die niet meteen zien hoe het werkt over de streep kunnen trekken. Dat bord zou dan ook een aansporing kunnen bevatten om de benedenrekken vrij te laten voor wie minder sterk of handig is (of gewoon grote fietstassen aan zijn fiets heeft hangen). Een tip van de Fietsersbond: de fietsen bovenin zijn vast minder gemakkelijk te stelen. Misschien een mooi argument om mensen over te halen te bovenste rekken te benutten. Hopelijk zien we deze rekken nu ook snel op andere plekken in de stad verschijnen waar veel fietsen worden geparkeerd. Op de Westerlaan is het bijvoorbeeld nog steeds erg onoverzichtelijk en zelfs gevaarlijk. Op de handhaving in dit soort situaties komen we nog terug. Binnenstad Voor toplocaties in de binnenstad zijn deze dubbele rekken niet geschikt. Ze zijn weliswaar reuze functioneel, maar ontsieren het straatbeeld. Gelukkig zijn er heel mooie fietsklemmen ontworpen voor in de binnenstad. Deze klemmen kunnen bij evenementen e.d. gemakkelijk tijdelijk worden verwijderd. Dat is hartstikke mooi, maar dan moeten ze na afloop wel snel weer worden teruggeplaatst. Afgelopen week heeft de binnenstad het dagenlang zonder klemmen moeten stellen. Dat is de bedoeling natuurlijk niet. Parkeervakken voor (bak)fietsen Misschien kunnen op het trottoir aangegeven parkeervakken voor fietsen uitkomst bieden: in Amstelveen en Bussum bijvoorbeeld zijn parkeervakken ingericht omdat daar ook gemakkelijk bakfietsen kunnen worden gestald. Een Haags vvd-raadslid beijverd zich om ook in de hofstad parkeerplekken voor bakfietsen in te richten. Hij ziet - net als steeds meer mensen gelukkig - de bakfiets als een goed alternatief voor de auto. Als we de binnenstad dan toch autoluw hebben gemaakt, dan kunnen de vrijgekomen parkeerplaatsen mooi worden omgetoverd tot plekken voor fietsen. Wij rekenen natuurlijk met name op de steun van de Zwólse vvd-ers voor dit plan. Parkeergedrag Wij verwachten van die parkeervakken nog een ander voordeel. Door op straat duidelijk aan te geven waar wel en waar geen fietsen mogen staan, kunnen we het parkeergedrag van de Zwolse fietser ook verbeteren. Want eerlijk is eerlijk, wij ergeren ons soms ook groen en rood aan hinderlijk of zelfs gevaarlijk geparkeerde fietsen. Bij het stappen in de binnenstad worden sinds kort gele en rode kaarten uitgedeeld, misschien kunnen gele stickers worden geplakt op hinderlijk geparkeerde fietsen en rode stickers op fietsen die gevaar veroorzaken. Ten slotte moet er natuurlijk alles aan worden gedaan om de ondergrondse parkeerlocaties optimaal te benutten. Herhaling is de kracht van de reclame! En overigens zijn wij van mening dat het fietsstratenplan zo snel mogelijk moet worden uitgevoerd.