Fractie GroenLinks/DeGroenen is er tevreden over dat BenW bouwhistorisch onderzoek heeft laten doen naar het pand aan de Jufferenwal 15, de voormalige paardenstal in dans domein Drenth. De fractie wil echter naast de houten draagconstructie de bijzondere vloer behouden voor de stad. Ook is het onderzoek een inspiratie om meer panden in de stad te onderzoeken op historische waarde.

Geacht BenW

Namens de fractie GroenLinks/DeGroenen bedank ik u hartelijk voor uw bouwhistorische verkenning van het pand Jufferenwal 15. Wij zijn blij dat in dit onderzoek de unieke historische waarde van de binnenzijde van het pand, namelijk de bijzondere vloer en de houten draagconstructie, erkend wordt. Beide elementen geven het pand een prettige historische uitstraling die ook mogelijkheden biedt voor gebruik in de toekomst. Wij onderschrijven de conclusie van het rapport dat de overige onderdelen van het pand niet van grote waarde zijn.

U antwoordt aan de gemeenteraad o.a.: “Daarom zullen wij alsnog in overleg treden met de NV Wonen boven winkels Zwolle om te bezien op welke wijze de draagconstructie een plaats kan krijgen in de plannen met betrekking tot het complex.”. Wij zijn blij met dit voornemen van u, maar zouden ook graag zien dat u in dit overleg de historische waarde van de vloer en het mogelijke behoud daarvan bespreekt. Immers zoals in het rapport vermeld is ‘ …. de gaaf bewaarde vloerconstructie … op locaal niveau zeldzaam te noemen”.

Wij hopen dat het bouwhistorisch onderzoek van dit pand u inspireert om in de toekomst alert te zijn op historische waarden in delen van de stad die opgeknapt worden. Immers zoals het Arcx-rapport ook meldt: ‘Door diverse saneringen en ingrijpend gewijzigde binnenstadfunctie (komt het voortbestaan) van specifieke bebouwing onder een zekere druk te staan”.