Op 5 juni, Wereldmilieudag, maakte GroenLinks Zwolle de winnaar van de Groene Prijs 2017 bekend. De onderscheiding gaat dit jaar naar de Vrije School Michaël voor hun groene schoolplein. Omlijst door het schoolpleinlied, een ijsje en rondleiding is de prijs vandaag op het schoolplein overhandigd aan de kinderen en directeur Danielle Wessels.

De Groene Prijs is een onderscheiding voor mensen of organisaties die zich bijzonder inzetten voor groen en duurzaamheid in Zwolle. Zwollenaren konden de afgelopen tijd kandidaten nomineren voor de prijs. Uit de vele inzendingen heeft de fractie van GroenLinks Zwolle de prijs toegekend aan het groene schoolplein van de Vrije School. De fractie moedigt andere scholen aan dit groene voorbeeld te volgen.

Een groene speelplek
Een groen plein voor school én wijk, dat is het. Sinds de herfstvakantie wordt er druk gespeeld op het plein, zowel onder schooltijd als daarbuiten. "Water wordt opgepompt, dammen gebouwd, hutten gebouwd met de takken, optredens in het buitenlokaal, evenwichtsspelletjes met de lange planken, ‘boomtikkertje’ tussen de beschilderde takken, gezellig kletsen op de bankjes, de glijbaan op- en af, door de tunnel en over plassen springen… "

De Groene Prijs
De jaarlijkse Groene Prijs is officieel door de gemeente Zwolle erkend. De prijs wordt toegekend aan personen, organisaties of bedrijven die zich bijzonder verdienstelijk maken op het gebied van natuur en milieu én die door hun inspanningen een grote bijdrage leveren aan het dichterbij brengen van een mens- en natuurvriendelijke samenleving.

In 2017 wordt de prijs voor de eenentwintigste keer uitgereikt. Vorig jaar ging de Groene prijs naar de beleeftuin van De Vogellanden. Eerdere winnaars van de Groene Prijs waren Repaircafé Stadshagen (2015), de Zwolse afdeling van de Fietsersbond (2014), Stadstuin Het Verre Oosten (2013), Eva de Vries, initiatiefneemster van de schooltuinen van basisschool de Vlieger (2012/11), Gooody Foods (2010), Haiko Natuurlijk (2009), Chris Gouma (2008), Weblog Zwolle natuurfotografe Ank Pot (2007). Henk van Blitterswijk (milieuvriendelijk tuinieren, 2006), ing. Willem Breemer (Zwolle Groenstad, 2005), Hib Anninga (Beeldenpark Anningahof, 2004), Angelique Kraandijk (Villa Tovertoren, 2003), Eddy te Rietstap (eigenaar Cycloon Fietskoeriers, 2002), Gerard Mostert (voorzitter Stichting Milieuraad Zwolle, 2001), Henk Huppelschoten (Splinter Natuurlijk Wonen, 2000), Harry Pierik (stadstuin, 1999), Ton Hofstede (milieuvriendelijke kapper, 1998), Rijwielhandel De Wolwever (1997) en Jaap Mikkers (Afvalmuseum, 1996).

Informatie over de groene schooltuin: