GroenLinks gaat vanzelfsprekend voor een autoluwe binnenstad: de voetganger en de fiets moeten de ruimte krijgen. “De afgelopen 60 jaar is Zwolle verdubbeld in aantal inwoners en maar liefst vertwintigvoudigd in aantal auto's. Onze stad is simpelweg niet ingericht op de tienduizenden auto's die er de laatste jaren bij zijn gekomen”, aldus burgerlid Stan Vergeer. Wat GroenLinks betreft is dat dan ook de harde, maar eerlijke boodschap die verkondigd moet worden: met de groei van de stad zoals we die doormaken, kan niet iedereen meer voor de deur parkeren. En in sommige gevallen levert dat begrijpelijk weerstand op. “Maar de boodschap die we daarbij vertellen gaat over het eerlijk verdelen van de openbare ruimte”, aldus Stan.
In wijken als de binnenstad en Diezerpoort zijn er meer huishoudens die géén auto hebben dan huishoudens die wél een auto bezitten. Daarbij valt op dat met name huishoudens met een laag inkomen vaak geen auto bezitten. Wat GroenLinks betreft is de openbare ruimte er voor alle Zwollenaren, niet alleen voor de autobezitter. Het is belangrijk dat er ruimte is voor groen en dat de straat een plek is waar kinderen fijn kunnen spelen. Elke parkeerplaats kost 20 m² ruimte die ook gebruikt had kunnen worden om te voetballen of stoepranden. Daarnaast is het minimaliseren van auto’s op straat ook van groot belang voor mensen met een beperking, die zich bijvoorbeeld in een rolstoel door de binnenstad moeten bewegen.
GroenLinks is blij om te zien dat groepen die afhankelijk zijn van de auto, worden uitgezonderd in de nieuwe regels. Ondersteuning van mantelzorg blijft gewaarborgd, zorgmedewerkers mogen overal parkeren en met een gehandicaptenparkeerkaart parkeer je gratis op alle parkeerplaatsen. Samen met Toegankelijk Zwolle wordt er een flinke verbeterslag gemaakt door het invoeren van meer en betere gehandicaptenparkeerplaatsen en GroenLinks complimenteert het college daarvoor.
Al met al is GroenLinks blij en trots is op deze Parkeernota, waarmee we als Zwolle lef en visie durven te tonen. GroenLinks wil op lange termijn toe naar een systeem waarbij bezoekers de auto aan de rand van de stad parkeren, waarna zij met het openbaar vervoer verdergaan. Zicht voor bewoners op groen, en niet op blik, is wat ons betreft veel waard. Stan: “We zien dat het college hier ook echt werk van gaat maken de komende jaren. Want alleen op die manier wordt én blijft Zwolle een stad voor alle inwoners, in plaats van een stad voor alle personenauto's.”