Steeds meer gemeenten staan het oplaten van ballonnen niet langer toe. Eind 2019 zal dit in geen van de 4 grootste gemeenten nog mogelijk zijn. Ook kleinere gemeenten zetten massaal deze stap. De GroenLinks fractie wil ook in Zwolle nog dit jaar stoppen met het oplaten van ballonnen.

Ballonnen die opgelaten worden, komen op een gegeven moment ook weer op de grond terecht. Daar veroorzaken zij grote problemen. Maandag berichtte de NOS dat “ballonnen gevaarlijk zijn voor zeezoogdieren, vogels en vissen. Die zien ze aan voor voedsel en raken verstrikt in ballonlinten. Australische onderzoekers stelden onlangs dat ballonnen waarschijnlijk een belangrijke oorzaak zijn van opvallend hoge sterftecijfers onder zeevogels. Bij strandinspecties worden gemiddeld twaalf ballonresten per 100 meter strand gevonden.” Ook de plastic soep in de oceanen wordt met ballonnen gevoed. Voor wensballonnen geldt verder dat ze ook nog brandgevaar kunnen veroorzaken.

In 2014 gaf het Zwolse stadsbestuur aan het gebruik van ballonnen bij feestelijkheden te willen ontmoedigen. GroenLinks is benieuwd naar het effect van dit beleid. In de praktijk komt het helaas nog steeds voor, dat in Zwolle ballonnen worden opgelaten. Om die reden wil de partij dat het college een verbod gaat voorbereiden. Raadslid Remko de Paus: “feestjes moeten in Zwolle vooral gevierd blijven worden. Maar door ballonnen op te laten, komt er overal plastic in het milieu. En de lol is er snel af, als je jezelf realiseert dat er vogels en vissen door zullen sterven. Er zijn genoeg leuke alternatieven te bedenken, die staan allemaal op dieballongaatnietop.nl. Laten we nu ook in Zwolle stoppen met het oplaten van ballonnen. Wat mij betreft wordt ballonnenschaamte hét woord van 2019!”