In 2021 werd Zwolle al uitgeroepen tot Wereldfietsstad. Bovendien heeft Zwolle, met bijna 50% verplaatsingen binnen de stad op de fiets, het hoogste fietsgebruik in Nederland. Eén van de speerpunten van de mobiliteitsvisie in onze stad is om van Zwolle een innovatieve, vitale wereldfietsstad te maken. 

Het viel Peenstra op dat er in andere steden mooie innovaties zichtbaar zijn, die fietsen comfortabeler en veiliger maken. Zwolle is door het hoge fietsgebruik in de stad de ideale plaats om fietsinnovaties in uit te proberen en in praktijk te brengen. Een innovatie hoeft niet per se in Zwolle uitgevonden te worden: goede voorbeelden kunnen worden toegepast in de Zwolse situatie.

Een voorbeeld van een fietsinnovatie is het plaatsen van ‘vertrekhekken’. In Kopenhagen worden eenvoudige stalen hekken bij verkeerslichten geplaatst om de eerste twee à drie fietsers sneller te laten vertrekken. Dat bevordert de doorstroming. Deens onderzoek laat bovendien zien dat de verkeersveiligheid groter wordt, doordat fietsers minder vaak door rood rijden. Een ander voorbeeld is een ‘bikescout’: op straten waar woonstraten drukke fietsroutes kruisen, kan met een sensor een naderende fietser worden waargenomen. Voor de haaientanden wordt daarmee de verlichting voor het naderende verkeer uit de zijstraat geactiveerd. 

Voorbeeld vertrekvakken fietsers
Voorbeeld uit Kopenhagen: vertrekhekken voor fietsers

GroenLinks roept middels een motie op om in 2025 concreet te starten met het doorvoeren van enkele fietsinnovaties. Er is immers nog resterend geld voor Zwolle Wereldfietsstad. Met deze motie wil de partij de bestaande ambitie van de gemeente om zich te profileren als Wereldfietsstad verder versterken. Peenstra: “Het is belangrijk om fietsinnovaties in de stad aan te jagen om zo van Zwolle dé fietsinnovatiestad van Nederland te maken en de positieve beeldvorming van Zwolle als fietsstad te versterken. Hopelijk moedigt dat inwoners ook aan om zelf met voorstellen voor innovaties te komen”.

Vrijdag 8 november behandelt de gemeenteraad de begroting. Er zal dan ook over deze motie gestemd worden. 

Update 8 november: De motie is aangenomen! 

Header foto: Heijmans Bikescout