Er kwamen 824 Zwolse meldingen binnen op het meldpunt Vuurwerkoverlast , dat landelijk in totaal meer dan 82.000 meldingen te verwerken kreeg. Meer dan 80 % van de meldingen ging over ontijdig afsteken van onder andere vuurwerkbommen. GroenLinks Zwolle analyseerde de meldingen en kwam met vragen en aanbevelingen aan het college van B&W. De aanbevelingen focussen op het tegengaan van voortijdige verkoop en afsteken. Een andere aanbeveling is inzetten op meer veiligheid onder andere via vuurwerkvrije zones.

Betreft : Aanpak van vuurwerkoverlast, naar aanleiding van 824 Zwolse meldingen op www.vuurwerkoverlast.nl (art 45 reglement van orde)

Zwolle, 23-1-13

Geacht college,

‘Er word nu al weer 3 dagen van s morgens vroeg tot s'avonds laat vuurwerk bij de Welle af gestoken je blijft er bijna in zitten . En het is nog niet gestopt . En politie zie je nergens dat het rustig blijft . Honden raken in paniek en je blijft er zelf in zitten . En hier worden zwarte cobra’s afgestoken ,die knal is zo hard dat je je werkelijk wezenloos schrikt ‘.

Zomaar een van de 824 Zwolse meldingen op het meldpunt Vuurwerkoverlast , dat landelijk in totaal meer dan 82.000 meldingen te verwerken kreeg.

In de periode van 21 december 2012 tot 3 januari hebben wij voor Zwolle de meldingen bijgehouden van het landelijk meldpunt. Inmiddels hebben wij deze meldingen nader geanalyseerd. Meer dan 80% van de Zwolse meldingen viel buiten oudejaarsdag, en betrof dus het ontijdig afsteken van vuurwerk. Stadshagen, Aalanden, Holtenbroek en Zwolle Zuid springen er uit, maar meldingen zijn uit de hele stad afkomstig. Verreweg de meeste meldingen gingen, bij de onvrede over het ontijdig afsteken over overlast door vuurwerkbommen, die mensen soms nachten uit hun slaap houden. Andere meldingen gingen over vuurwerkstress bij huisdieren (11%), over vuurwerkschade en gevaarlijke situaties op straat. Zorgen over de eigen gezondheid of die van de kinderen kwam bij veel meldingen ook aan de orde. Na de start van de vuurwerkverkoop – vier dagen voor oudjaar - nam het aantal klachten fors verder toe.

Intussen kwamen er ook zorgen van medische deskundigen in de media: zoals de risico's van de fijnstof van vuurwerk voor de volksgezondheid, en 'noodkreten'van de Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC) en het Oogheelkundig Gezelschap (NOG).

Het landelijk meldpunt www.vuurwerkoverlast.nl was een initiatief van 15 lokale GroenLinks fracties, waaronder de Zwolse. Het is een reactie op de elk jaar toenemende vuurwerkoverlast. Vanuit het meldpunt gaan er ook aanbevelingen naar de Tweede Kamer.

Vragen

1. Zijn bovenstaande gegevens en bijgaand overzicht van de meldingen (bijlage, vertrouwelijk te behandelen) voor het college aanleiding om terugdringen van vuurwerkoverlast in Zwolle als prioriteit te zien?

2. Kunt u de Zwolse ongevallencijfers van de afgelopen jaren in beeld brengen, en daarbij in het bijzonder de aantallen en ernst van letselschades (oog- en handschades) en schade aan eigendommen? En hierbij ook de gemaakte en te maken kosten voor preventie en herstel van mensen, dier en goederen ten gevolge van het afsteken van vuurwerk in kaart brengen ?

3. Ziet u aanleiding om hardere aanpak tegen de verkoop van illegaal vuurwerk en tegen het voortijdig verkopen en afsteken van vuurwerk? En om hiervoor voorstellen aan de raad voor te leggen?

4. Bent u het met ons eens dat er meer optreden en nazorg gewenst is na meldingen van vuurwerkoverlast? Dit signaal kwam duidelijk uit een flink aantal klachten naar voren.

5. Wat vindt u van het idee om de verkoop van vuurwerk te beperken tot 30 en 31 december?

6. Ziet u mogelijkheden om het afsteken van vuurwerk te verbieden in dichtbebouwde en bewoonde gebieden met smalle straten, of historische gebouwen , dus vuurwerkvrije zones te creeeren?

7. Hoe staat u tegenover onze suggestie om particulier vuurwerk afsteken meer en meer te beperken, en te vervangen door centraal door professionals afgestoken vuurwerk, op goed gekozen gespreide locaties? Is het College bereid om aan wijkverenigingen te vragen in welke wijk bij de komende jaarwisseling een proef gedaan kan worden met alleen professioneel vuurwerk en het vrijwillig afstand doen van eigen consumentenvuurwerk?