Er zijn veel noodzakelijke maatregelen genomen om het coronavirus tegen te gaan. Dit is ingrijpend voor veel mensen. Tegelijkertijd zien we allerlei mooie online initiatieven in de stad. Raadslid Simone Boshove geeft vier tips aan iedereen die zelf een steentje wil bijdragen.

Simone: “Dit is de tijd om te laten zien uit welk hout Zwollenaren zijn gesneden. Momenteel is het stil op straat, maar digitaal leeft de stad des te meer, met allerlei online initiatieven. Om met elkaar in contact te blijven, en om elkaar of buurtgenoten te helpen. Het doet me goed om te zien hoe Zwollenaren in deze moeilijke tijden zich inzetten voor anderen. Doe je mee?”

1. Pak zwerfvuil veilig mee

Veel mensen zijn nu vaker in en om hun eigen huis dan normaal. Ikzelf loop iedere dag wel een klein blokje om, even een frisse neus halen. Het viel me onlangs pas op hoe ontzettend veel zwerfvuil er in m’n eigen buurt ligt. Dus vanaf nu gaat er iedere dag ook een vuilniszak en afvalgrijper mee!

2. Help elkaar een handje!

Begin dichtbij, in je eigen omgeving. Kijk of er iemand in je eigen familie- of vriendenkring is die jouw hulp kan gebruiken. Gooi een briefje door de bus bij mogelijk kwetsbare mensen bij jou in de straat of zet een berichtje in je buurtapp.

Bedenk ook goed waar jij mensen mee kan helpen. Ben je fysiek in staat en heb je vervoer om naast je eigen weekboodschappen ook die voor een ander te doen? Zo niet, dan zijn er ook andere dingen die je kunt doen. Gek op dieren? Kijk of je iemands hond kunt uitlaten. Kun je zelf ook niet het huis uit, maar wil je wel iets doen? Bel eens iemand op om te vragen hoe het gaat, alleen al een praatje maken doet iemand vaak al goed!

Wil je ook buiten je netwerk anderen helpen? Plaats een oproepje op SamenZwolle! Het handige is dat je op de site al je eigen wijk kan aanvinken, waardoor je zoveel mogelijk wordt gematcht aan iemand bij jou in de buurt. Je kunt je ook aanmelden bij de  facebookgroep ‘coronahulpzwolle’ en de berichten op die pagina in de gaten houden.

Ik werk zelf als activiteitenorganisator bij SamenZwolle. Op dit moment zijn er natuurlijk geen fysieke activiteiten, maar online matchen we nu hulpvragen en vrijwilligers. Daarnaast hebben we bijvoorbeeld ook samen met WijZ welzijn een Kletslijn in het leven geroepen, om ouderen die nu geïsoleerd thuis zitten, toch wat gezelligheid te kunnen bieden. Wat ik zo leuk vind aan mijn werk, is dat ik in deze functie verschil kan maken, ons doel is om mensen mooie dagen te geven om naar uit te kijken, en dat lukt ook echt. Dat was voor de coronacrisis al zo, maar zeker nu in deze tijd is het fijn iets te kunnen betekenen voor een ander.

3. Boodschappen doen? Steun lokale ondernemers!

Het zal aan niemand ontgaan zijn dat de winkelstraten in de gemeente een stuk stiller zijn dan gebruikelijk. Dat heeft een groot effect op de lokale economie. De noodgedwongen sluiting van een heleboel winkels komt niet zonder gevolgen. Door de coronacrisis komen Zwolse ondernemers minder makkelijk rond. Daarom roepen we iedereen op om vooral lokaal boodschappen te blijven doen. Zo helpen we lokale ondernemers door de coronacrisis.

4. Steun de berenjacht!

De wát? Nou, misschien heb je het al wel gezien in de stad! Voor ouders met kleine kinderen is het heel leuk als je een teddybeertje achter je raam aan de straatkant zet. Zo worden de kleine wandelingetjes die je (uiteraard op rustige momenten en alleen met je eigen gezin, op gepaste afstand van andere mensen) met je kinderen maakt, een leuke speurtocht waarbij je zoveel mogelijk beertjes kunt spotten!

Weet jij nog meer mooie initiatieven? Mail naar Simone! s.boshove@groenlinkszwolle.nl