GroenLinks/De Groenen is voorstander van een Zwolse Stadspas. Via een initiatiefvoorstel (zie hieronder) is het onderwerp op de agenda van de gemeenteraad gezet. Daarin noemen we ook onze eigen voorkeursvariant: een brede Stadspas voor alle burgers, met een accent op minima.

Initiatiefvoorstel: Zwolle-pas (of: Saspas)

De raad wordt gevraagd om:
In te stemmen met een opdracht aan het college om de mogelijkheden te verkennen om een Zwolse variant op de Stadspas te realiseren, en hierover bij de perspectiefnota in 2009 te rapporteren.

Korte toelichting/samenvatting:

Opzet/vraagstelling
Dit initiatiefvoorstel beoogt een haalbaarheidsonderzoek voor een Zwolse variant op de Stadspas, als werknaam gebruiken we Zwolle-pas. De uitkomsten van een eerste verkenning willen we graag bij de komende Perspectiefnota betrekken.
Daarbij willen we ruimte laten voor verschillende varianten van de Zwolle-pas waaruit gekozen kan worden. In de nadere toelichting op dit voorstel laten we achtergronden en voorbeelden zien die mogelijk inspirerend werken. In de bijlage linken we met bestaand beleid.

Beoogd effect
De vraag die we beantwoord willen zien of een Zwolle-pas participatie aan de samenleving kan bevorderen. Daarnaast willen we weten of een Zwolle-pas ook een meerwaarde kan hebben voor Zwolse bedrijven, clubs en instellingen, en voor het imago van de stad als geheel.
Een perspectief daarbij is om bij een komende evaluatie van het armoedebeleid, bijvoorbeeld in 2010, en via een koppeling aan het economisch beleid, te kunnen kiezen voor een brede variant van de Zwolle-pas. Dat vraagt tijdige voorbereiding. De eenvoudigste variant van de Zwolle-pas is wellicht al op kortere termijn te realiseren.

Argumenten
- Bevorderen van participatie in de samenleving (deelname aan sociale activiteiten) is belangrijk, daarom dient de gemeente mogelijkheden die er zijn om drempels uit de weg te ruimen te benutten.
- In diverse gemeenten is aangetoond dat een variant op de Stadspas een goede bijdrage levert aan het bevorderen van participatie, en tevens promotionele doelen kan dienen voor instellingen, bedrijven, evenementen en voor een stad als geheel.

Vervolg
We willen dat het college aan de slag gaat met een verkenning rond de genoemde varianten (incl. een groeimodel), zie verdere toelichting, en de uitkomsten van de verkenning koppelt aan de perspectiefnota in 2009. Zodat dan keuzen gemaakt kunnen worden over nadere uitwerking.
Concreet gaat de verkenning per variant in op:

• prognose rond bereiken van beoogde effecten
  • financiële consequenties van de keuzemogelijkheden
  • mogelijke plaatsing in staand beleid als bijv. WWB, WMO en Stadsmarketing
  • draagvlak in de stad, bij doelgroepen, instellingen en bedrijven
  • kosten en organisatie van te nemen vervolgstappen

Michiel van Harten, 8-12’08