'De kredietcrisis toont aan dat de westerse economie op een luchtbel is gebouwd'. In het raadsdebat over de crisis pleitte GroenLinks/De Groenen voor maatregelen op de korte termijn, zoals investeren in onderhoud van gebouwen en energiebesparing, en werklozen perspectief bieden op snel nieuw werk bijvoorbeeld inonderwijs- en zorgbanen.
Het ondersteunen van MKB, starters en creatieve bedrijvigheid, en het investeren in cultuur als motor van vernieuwing, creativiteit, optimisme en dus van de economie, waren andere belangrijke thema's,
Op de langere termijn wil de fractie dat Zwolle inspeelt op de grote kansen die de crisis biedt voor een duurzame, eerlijkere samenleving.

Inbreng GroenLinks/ De Groenen, debat kredietcrisis 2 maart

Zwarte scenario’s  rond de kredietcrisis beheersen de media, en ook in Zwolle zijn de problemen voelbaar. Onzekerheid over werk, over voortbestaan van het eigen bedrijf, de eigen woonsituatie, pensioen of spaargeld treft ook veel Zwollenaren.  Hoewel de mogelijkheden  beperkt zijn, het rijk kan veel meer doen, wordt ook de gemeente indringend gevraagd met antwoorden en oplossingen te komen.  GroenLinks/De Groenen wil daar met volle energie aan bijdragen. Dat doen we met een open blik, ook op de ongekende kansen die de crisis op de langere termijn biedt voor een betere samenleving.

De crisis toont eens te meer aan dat de westerse economie en welvaart op een luchtbel is gebouwd. We hebben groei, geld uit geld maken, belangrijker gemaakt dan het beschermen van de natuur. De grote technische know how en wetenschap zijn niet benut om de armoede de wereld uit te helpen. We hebben ze vooral gebruikt om de consumptie van een beperkt deel van de mensheid op een steeds hoger peil te brengen. En terwijl bekend is dat zulke groei niet oneindig kan zijn, hebben we de financiele profeten klakkeloos gevolgd. Er worden pas bij een omslagpunt maatregelen genomen. Niet alleen bij de kredietcrisis maar ook bijvoorbeeld bij de ermee samenhangende milieu- en klimaatcrisis.

Terug naar Zwolle.  Als we op de korte en lange termijn beleid willen maken moeten we goed monitoren wat er in de stad speelt. Het college stelt vier indicatoren voor: woningbouw, kantorenbouw, verkoop bedrijfsgrond, en de werkgelegenheidsontwikkeling. De indicatoren gaan wat ons betreft nog teveel uit van achterhaalde groeimodellen en zijn daarnaast erg eenzijdig.

GroenLinks/De Groenen wil alleen goed doordachte maatregelen. Een eerste stap is om de gevolgen over een veel grotere breedte goed monitoren via tweemaandelijkse rapportages aan de raad. De concrete gevolgen voor cultuursector, mkb, zorg ,winkelklimaat zijn bijvoorbeeld ook van belang om beleid te bepalen.
Verder moet daar de ontwikkeling van de financiele positie  nauwgezet gevolgd kunnen worden.
We overwegen een motie.

We willen verder meer afstemming met de regio, omdat veel effect van buiten komt en naar buiten gaat. En het is een gemiste kans dat we vanavond nog niet alle informatie hebben over het riskante megaproject Voorsterpoort, dat wel eens een Zwols symbool van verouderd groeidenken zou kunnen worden.

Het college stelt voor om in lijn wat vele gemeenten te doen investeringen naar voren te halen, met name de woningbouwproductie. Er is veel lof voor, maar wij missen een risicoanalyse terwijl we spreken over miljoenen. Wat als de woningmarkt voor lange tijd slecht blijft?  We moeten hier alleen zekere knelpunten willen aanpakken (tbv starters, omschakelen koop/huur,, onverkoopbare woningen..).
GroenLinks/De Groenen/wil vooral investeren in de bestaande bebouwing: aanpak van de onderhoudsachterstanden, isolatie en andere energiebesparing levert werk op en lagere kosten voor de consumenten die dan weer meer kunnen uitgeven. Dit zijn veilige investeringen, ook gepromoot vanuit het Rijk. En bouw de leegstaande (oudere) kantoren om tot woningen.  Graag een reactie.  We overwegen een motie.

De arbeidsmarkt is een belangrijk aandachtspunt en we kunnen de voorstellen van de gemeente goed volgen. En ook zonder crisis was er al goed beleid ontwikkeld om mensen aan het werk te krijgen, dit beleid kan zich nu nader bewijzen. Laten we daarbij uitgaan van onze kracht: zorg, onderwijs. Klasse-assistenten, concierges, extra handen aan bed en in de zorg thuis. Dat moeten we mogelijk maken. De gemeente kan zelf ook bijdragen en vacatures opsplitsen in deeltijdbanen.

We vinden het goed om starters juist in deze tijden alle ruimte te bieden. Bij het bevorderen van creativiteit op zich wordt er een Innovatieversneller geintroduceerd.We zijn benieuwd naar de resultaten maar vinden het geen goede zaak dit uit het startersbeleid te dekken.

De crisis speelt zich voor een deel in de hoofden van mensen af. Wij vinden het belangrijk optimisme te bevorderen, omdat pessimisme via het de vinger op de knip houden erg bepalend is voor de crisis. We willen graag bezien welke rol de overheid daarin kan spelen.

Meer en meer wordt duidelijk dat kunst en cultuur om meerdere reden economische motor zijn, en de samenleving kunnen stimuleren. Een sterke cultuursector met goede evenementen is belangrijk aandachtspunt. Op korte termijn kan meer meer ruimte voor muziekgezelschappen en  en kleinschalig straattheater bij drukke plaatsen als station en winkelgebieden al wat doen om de stemming van pessimisme te verjagen. Verder zou een lesje (blijven) genieten in moeilijke tijden iets kunnen zijn wat we van een partnerstad in bijvoorbeeld Afrika zouden kunnen leren.

De stadspas waar we binnenkort nader over komen te spreken vinden wij verder  bij uitstek een instrument om in crisistijd op te pakken.

Dan de verdere voorstellen van het college (blz 12/13).  De B-lijst, heeft wat ons betreft geen status, wij zien veel andere mogelijkheden waar we bij de Perspectiefnota aandacht aan willen besteden.  Het naar voren halen van  infrastructuurprojecten met meer asfalt als oplossing vinden wij trouwens uitgaan van verouderd denken.
Dan zien wij meer toekomst in  verbeteren 30-km zones, verkeersveiligheid, fietsstraten- en tunnels, hoogwaardig OV.

Over langere termijn maatregelen komen we nog te spreken. Wat we richting die discussie meegeven:

De kredietcrisis kan volgens diverse voorspellers een trendbreuk worden.  Een overgang naar kwalitatief hoogwaardige, duurzame en creatieve economische ontwikkeling. Ook Zwolle kan de kans grijpen om afscheid te nemen van verouderde en vervuilende productie, consumptie en vervoer, door nog meer in te zetten op duurzaamheid, investeren in zonne-energie en windenergie, op gezondheid, recreatie, de groene leefomgeving en cultuur. Dit is de kans om inhoud te geven aan de werkelijke behoeften van de toekomst.

De tijd van fusies en schaalvergroting, aangejaagd door stijgende topsalarissen,  lijkt voorbij. Flexibele , creatieve kleine bedrijven en instellingen zullen wel eens versterkt tevoorschijn kunnen komen uit de crisis. We kunnen als gemeente actief ondersteunen dat nieuwe inspirerende werkgelegenheid ontstaat, tegenover deels onvermijdelijke werkloosheid in niet duurzame bedrijvigheid.

De millenniumdoelen zien wij als wegwijzers bij de keuzen die we gaan maken, bij inkopen, omgaan met financiele reserves, bij de hele kijk op hoe Zwolle in de wereld staat.

De ontwikkelingen vragen om  investeren in duurzame vernieuwing. Kansen liggen op straat, faciliteer ze, waar nodig en mogelijk ook met geld.