Het is van belang om nu al na te denken over en voor te bereiden op de omgevingsvisie voor na 2030: door de komende jaren keuzes op hoofdlijnen te maken, wordt alvast een basis gelegd voor concrete plannen. Wat GroenLinks betreft zijn dit vooral groene en duurzame keuzes. In het debat van 13 mei is dat wat raadsleden Theo Peenstra en Stan Vergeer het college hebben meegegeven. Het college heeft verschillende bouwstenen opgesteld, om zo thematisch te komen tot voorstellen voor oplossingen en ruimtelijke keuzes. Deze bouwstenen geven inzicht hoe de opgaven voor Zwolle voor langere termijn op te lossen zijn. Kwalitatief woonbeeld, de stadsscan, mobiliteit, economie, water en klimaat en energie vormen de bouwstenen die centraal staan.
Wat GroenLinks betreft wordt het thema ‘water en klimaat’ nog te weinig belicht: “Om te kunnen bouwen aan een stad in een klimaatadaptieve delta van veen en klei heb je een stevige fundering nodig”, aldus Theo. Wanneer we nadenken over beleid over ruimtelijke ordening, zouden water en bodem sturend moeten zijn, zoals ook een kamerbrief uit 2022 oproept: “Door water en bodem sturend te laten zijn in de ruimtelijke ordening, kunnen we in Nederland ook in de toekomst met een ander en grillig klimaat blijven leven, wonen en werken. In een veilige omgeving, met een gezonde bodem, voldoende en schoon water.” Voor GroenLinks is het erg belangrijk dat dit verwerkt wordt in de nieuwe omgevingsvisie.
Het college stelt dat er voldoende nieuwe bedrijventerreinen moeten worden ontwikkeld. Volgens het college zijn er meer arbeidsplaatsen in Zwolle nodig voor de groeiende Zwolse bevolking. Echter, het aantal arbeidsplaatsen per hoofd van de beroepsbevolking is in geen enkele Nederlandse stad zo hoog als in Zwolle. Voor GroenLinks is het belangrijk om werkgelegenheid in de regio te stimuleren en dat in de stad minder te doen. Meer werk in de stad leidt namelijk tot meer mobiliteitsproblemen.
Over mobiliteit: ook één van de bouwstenen die voorligt. GroenLinks ziet de veelgebruikte P+R locaties in Groningen als mooi voorbeeld voor hoe het kan. In Zwolle zal het college inzetten op de realisatie van ‘hubs’. Wat GroenLinks betreft een goede eerste stap om de binnenstad autoluw te maken. Echter: “Als we echt de auto’s uit het straatbeeld willen krijgen in onze stad, is het cruciaal om ervoor te zorgen dat die auto’s niet meer de stad in hoeven te rijden”, aldus Stan. GroenLinks gelooft in het STOMP-principe, waarmee prioriteit wordt gegeven aan de meer duurzame vormen van mobiliteit, zoals lopen, fietsen en het openbaar vervoer en roept het college op dit ook te doen.
Tot slot is ook ‘wonen’ een belangrijke bouwsteen in de nieuwe omgevingsvisie. GroenLinks is blij om te lezen dat er serieus werk is gemaakt van de ‘stadsscan’, die door een motie uit 2021 van voormalig GroenLinks-raadslid Lennart Hartman tot uitvoering is gekomen. De stadsscan toont aan dat er in binnen de bestaande stad nog ruimte is voor 2.000 tot 5.000 woningen door onder andere het optoppen en splitsen van woningen. Door in te zoomen krijg je inzicht in waar nog ruimte is om woningen toe te voegen op een duurzame manier. Het biedt mogelijkheden voor verdichten in stedelijk gebied, groenstedelijk gebied en de buitenwijken. GroenLinks blijft terughoudend over de noodzaak van een uitleglocatie. Er zijn in Zwolle simpelweg te weinig hectares om om alle ambities - zoals het bouwen van meer dan 10.000 woningen - te realiseren. Het is voor GroenLinks belangrijk dat de groei van de stad duurzaam gebeurt.
Al met al is GroenLinks overwegend positief over de opgeleverde bouwstenen. Wel is het voor GroenLinks belangrijk dat er meer aandacht komt voor water en klimaat, wanneer wordt nagedacht over de ontwikkeling van een nieuwe omgevingsvisie. GroenLinks streeft naar een omgevingsvisie waarin de ruimte efficiënt gebruikt wordt en waarin rekening wordt gehouden met de generaties van nu én van de toekomst.