In die openbare ruimte neemt de auto een letterlijk een grote plaats in, maar er is ook ruimte nodig om te verblijven, om elkaar te ontmoeten en te spelen. GroenLinks is blij dat de gemeente deze ontwikkelingen onderkent en daarbij ook aandacht heeft voor het veranderende klimaat. Om de stad leefbaar, gezond en bereikbaar te houden kiest de gemeente ervoor om de geparkeerde auto zoveel mogelijk van de straat te halen, zodat er ruimte is voor mensen. Een van de manieren om dat voor elkaar te krijgen is het parkeerbeleid dat op 24 februari op de agenda staat van de gemeenteraad. 

In het parkeerbeleid, dat door de gemeenteraad unaniem is aangenomen, staat hoe we parkeren in de stad willen reguleren. Voor verschillende delen van de stad is de aanpak verschillend. Op plaatsen waar veel mensen bij elkaar komen, in en rond het centrum, doen we dat in parkeergarages / hubs. Het parkeren in die hubs wordt goedkoper dan op het beperkte aantal plekken dat daar op straat overblijft. In oude wijken waar weinig ruimte op straat is reguleren we parkeren met parkeervergunningen voor bewoners. Wie minder parkeert, bijvoorbeeld omdat hij een auto deelt, betaalt minder. GroenLinks steunt het beleid dat gericht is op de wijken waar nu knelpunten zijn. Voor wijken waar voldoende parkeerruimte is, zoals de Aa-landen, Stadshagen, Westenholte, Berkum en grote delen van Zwolle-Zuid is nu geen regulering nodig. Betaald parkeren is daar daarom ook niet aan de orde. Het grootste gedeelte van Zwolle blijft dan ook vrij van betaald parkeren.

Natuurlijk is het vervelend als je moet betalen voor iets dat eerst gratis was. Daarom vinden we het goed dat het nieuwe parkeerbeleid stap voor stap wordt ingevoerd. Eerst komen de wijken en straten aan bod, waar de druk het hoogst is. Daar wordt de verbetering van de ruimte ook het eerst zichtbaar. Zo kunnen we ook beter inspelen op situaties waarin een auto dichtbij onmisbaar is, zoals voor mensen met een beperking of medische dienstverleners. Daarnaast steunt GroenLinks vanzelfsprekend de transitie naar meer lopen, fietsen en openbaar vervoer.

Zo is dat in de afgelopen jaren ook in Zwolle gegaan en daar is de stad beter van geworden, zoals op de Nieuwmarkt te zien is. Het alternatief is terug naar het recht van de sterkste.

Nieuwmarkt 2006
Nieuwmarkt 2006 (Foto: Tom van Dijke, de Stentor)
Nieuwmarkt na reconstructie
De Nieuwmarkt na de reconstructie (Foto: In de buurt)