De fractie van GroenLinks-De Groenen heeft twee redenen voor een tussenstap voordat een programma van eisen voor de Rode Torenbrug kan worden vastgesteld: we moeten eerst de afweging voor een vaste of een lagere beweegbare brug goed kunnen maken en er moet meer zicht komen op een goede afhandeling van alle verkeersstromen aan de westzijde van de nieuwe brug.

Het Programma van Eisen Vogeltjesbuurt/Willemspoort  van februari 2007 windt er geen doekjes om: een langzaam verkeersbrug van het Rode Torenplein/Melkmarkt naar de Kamperpoort  is  "een harde eis". Er staat letterlijk: "Eis. Er wordt een brug over de Stadsgracht gerealiseerd, gecombineerd met een veilige en comfortabele oversteekplaats, die het Rode Torenplein met het toekomstige Willemsplein verbindt." (pag. 13, §2.2.3 Langzaam verkeersbrug Programma van Eisen Vogeltjesbuurt/Willemspoort, februari 2007). De raad heeft dus al twee jaar geleden besloten tot de aanleg van een brug. Die beslissing staat wat ons betreft totaal niet ter discussie, want alle argumenten van toen zijn nog steeds geldig. De brug legt niet alleen een snelle verbinding voor voetgangers tussen Melkmarkt en het nieuwe plein bij de Kamperpoort. Het wordt ook dé fietsroute vanuit Holtenbroek en Stadshagen naar de binnenstad.

Indertijd is niet gesproken over de keuze voor een vaste of beweegbare brug. De fractie van Groenlinks-De Groenen heeft in de informatieronde gevraagd naar de argumentatie en onderbouwing voor de keuze voor een vaste brug. Ook hebben we aandacht gevraagd voor de eis van een 'veilige en comfortabele oversteekplaats' en meer algemeen de verkeerssituatie aan de Kamperpoortzijde van de brug. Deze twee kwesties zijn wat onze fractie betreft nog niet afgedaan.

Eerst de keuze voor een vaste brug. In zijn visie op het Waterplein bepleit voormalig rijksbouwmeester Tjeerd Dijkstra een brug die dichter op het water ligt, om de visuele kracht van het waterplein niet te veel te verstoren. De argumentatie van de wethouder over de passeerbaarheidsproblemen voor de pleziervaart heeft ons niet overtuigd. Het gaat tenslotte niet om enorme pleziervaartstromen. Dit argument lijkt niet op te wegen tegen de ruimtelijke kwaliteit van het waterplein. Nadrukkelijk staat er 'lijkt', want uit het programma van eisen voor de brug rijst ook het beeld op van een fraaie toevoeging van een welgevormde brug die de beleving van het waterplein juist dichterbij brengt. Of er een vaste brug of een lagere, beweegbare brug moet komen, kunnen wij eigenlijk pas beslissen als we beschikken over meer visueel vergelijkingsmateriaal. Wethouder Knol heeft toegezegd dat we de (visuele) middelen voor een zorgvuldige kwaliteitsafweging ter beschikking krijgen.

Op de tweede plaats de verkeerssituatie aan de Kamperpoortkant. Waren er indertijd al twijfels over de afhandeling van alle verkeersstromen ter plekke, sinds de discussie over de Spoorzone en de locatie voor het busstation is nadrukkelijker in beeld gekomen dat er grote kans is op een belangrijke bushalte ter hoogte van de RodeTorenBrug. Terecht zei de wethouder 20 april dat dat een extra argument vormt "om daar een goede voetgangersverbinding te hebben vanwege de vele buspassagiers". Maar even terecht zei hij dat daar "goed naar de ruimte gekeken (moet) worden". De fractie van GroenLinks-De Groenen vindt het verstandig als we éérst zicht krijgen op de verkeerssituatie voordat we een programma van eisen voor een brug vaststellen.