Vrieskou moet buiten de deur gehouden worden. Het valt ons op dat ondanks de fikse vrieskou van de laatste paar weken veel winkels in de stad hun deuren wagenwijd open zetten. Iedereen kan bedenken dat dat heel veel brandstof kost met alle kwalijke gevolgen van dien. Naar de mening van onze fractie moet ieder in de stad zich bewust zijn van energieverspilling en dit voorkomen. En dat betekent onder andere: deuren dicht als het vriest.

Een vergelijkbaar probleem kaartte onze fractie ruim een jaar geleden aan. Wij hebben toen vragen gesteld over het afdekken van koel- en vrieskisten naar voorbeeld van Amsterdam en de IJmond. In december jl. heeft de Raad van State uitgesproken dat een gemeente supermarkten mag verplichten om vrieskisten dag en nacht af te dekken en koelcellen ’s nachts. Uit deze uitspraak blijkt dat de gemeente dus een belangrijke rol kan spelen bij het nemen van energiebesparende maatregelen in de stad.

B&W hebben ons vorig jaar geantwoord dat zij een traject nastreven van bewustwording en enthousiasmering bij winkeliers om tot energiebesparende maatregelen te komen. B&W zouden de supermarkten in Zwolle aanschrijven en oproepen serieus werk te maken van energiebesparing. Het traject dat daartoe in Amsterdam en IJmond is gevolgd sprak het college wel aan. Dat hield in: in eerste instantie een cursus over de mogelijkheden van energiebesparing bij supermarkten. Vervolgens zijn de hoofdkantoren van de supermarkten verzocht gegevens per supermarkt aan te leveren (A). De informatie is geïnventariseerd (B). Daarna zijn de supermarkten gecontroleerd (C). Vervolgens hebben de supermarkten energiebesparingsplannen opgesteld en zijn deze beoordeeld (D).  Daarna zijn de nadere eisen opgesteld voor die supermarkten die te weinig energiebesparende maatregelen hebben getroffen (E). Hier is tot slot op gehandhaafd (F).

Vooralsnog wilden B&W van Zwolle zich beperken tot een brief.

Anneke Nusselder heeft namens de fractie nu de volgende vragen aan B&Wgesteld:

• Hebt u er zicht op of uw brief aan de supermarkten van vorig jaar heeft geleid tot energiebesparende maatregelen bij hen?
  • Hebt u plannen om het traject zoals dat in Amsterdam/IJmond plaatsvond en waar u zo enthousiast over was ook in Zwolle te starten? Zo ja, in welke fase verkeren deze plannen?
  • Heeft de gemeente mogelijkheden, bijvoorbeeld in de vorm van gemeentelijke regelgeving, om open winkeldeuren bij vrieskou te verbieden? Zo ja, bent u bereid deze maatregelen te nemen?