Het plan voor de herstructurering van het noordelijk deel van de Ittersumerlanden is een mooi voorbeeld van verdichting van de stad. Slecht ingerichte delen van de bestaande stad of plekken die hun functie hebben verloren worden omgebouwd en ingezet om de stad enigszins te 'verdichten'. Daarbij gaat het niet om het volbouwen van de laatste stukjes groen in een wijk (zoals ten onrechte wel eens wordt gesuggereerd), maar om een verdwenen fabriek, kantoor, school of winkel. Of zoals in dit geval: om een parkeerplaats die naar onze huidige inzichten niet meer voldoet op die plek en een nieuwe functie krijgt die beter past in de wijk en in de straat.
Zwolle bouwt aan het ideaal van een compacte stad, waarin Zwollenaren wonen op fietsafstand van alle voorzieningen, onze mooie historische binnenstad en het prachtige groene buitengebied. Die visie, die we hebben vastgelegd in het structuurplan, kan op de volle instemming van GroenLinks rekenen.
Het plan voor de herstructurering van het noordelijk deel van de Ittersumerlanden is een mooi voorbeeld van deze werkwijze. Slecht ingerichte delen van de bestaande stad of plekken die hun functie hebben verloren worden omgebouwd en ingezet om de stad enigszins te 'verdichten'. Daarbij gaat het niet om het volbouwen van de laatste stukjes groen in een wijk (zoals ten onrechte wel eens wordt gesuggereerd), maar om een verdwenen fabriek (Wipstrikpark, Golden Wonderterrein, Aloe), kantoor (ABN-Amro Prinsenpoort), school (Betje Wolffstraat, Celestraat/Van Ittersumstraat) of winkel (Beulakerwiede). Of zoals in dit geval: om een parkeerplaats die naar onze huidige inzichten niet meer voldoet op die plek en een nieuwe functie krijgt die beter past in de wijk en in de straat.
"Inbreiden gaat van au!"
Zo'n nieuwe structuur in een wijk tot stand brengen is geen gemakkelijke opgave, want in de stad zijn er altijd al gevestigde belangen. Bovendien kost inpassing in het huidige weefsel van de stad meer maatwerk, communicatie en geld. Ook dat zien we in dit geval. De plannen kennen een lang voortraject, er zijn veel informatieavonden en workshops met wijkbewoners geweest en de plannen zijn voor een deel aangepast aan de wensen. Toch zijn lang niet alle direct omwonenden er even blij mee: wel logisch, want hun directe belang – vrij uitzicht bijvoorbeeld – wordt geraakt ten behoeve van het algemeen belang.
Voor de fractie van GroenLinks weegt dit algemeen belang het zwaarst. Wij vinden het een schoolvoorbeeld van verdichting van de bestaande stad: hat-eenheden die uit de tijd zijn geraakt en een slecht gesitueerde parkeerplaats aan de Staatsmanlaan worden vervangen door eengezinswoningen, de hoeveelheid groene ruimte en speelplekken blijven zoals het was en de openbare ruimte krijgt als het ware een 'facelift'.
Openbare ruimte aanpakken
Uit de informatie die wij hebben verkregen blijkt dat men wil proberen de bestrating aan de van Kempenaerware bij voorrang aan te pakken. Wat ons betreft moet de verbetering van de openbare ruimte op dit punt inderdaad niet afhangen van de hele bestemmingsplanprocedure, maar zo snel mogelijk worden uitgevoerd. Wij vragen de wethouder dan ook om de problemen die de wortelopdruk van de bomen in de Van Kempenaerware veroorzaakt begin volgend jaar op te lossen.
Als het stadsbestuur laat zien dat het haar menens is met de aanpak van de problemen die de bewoners ervaren, krijgt ze hopelijk wat goodwill terug die verloren is gegaan door de belangentegenstellingen die dit plan heeft veroorzaakt en die heeft gemaakt dat sommige Zwollenaren de gemeente als tegenstander zijn gaan zien in plaats van als uitvoerder van het beleid dat wij hier namens alle Zwollenaren vaststellen in het belang van de hele stad en haar inwoners.