De fractie van GroenLinks-De Groenen heeft begin dit jaar de noodzaak van de brug over de Achtergracht opnieuw ter discussie gesteld, omdat wij vinden dat deze brug een verspilling van gemeenschapsgeld is. De Rodetorenbrug daarentegen is in onze ogen een waardevolle en functionele toevoeging aan onze stad.

De twee bruggen zijn onvergelijkbaar De Brug over de Achtergracht is vrijwel uitsluitend van nut voor automobilisten die uit de Diezerpoortgarage komen. De meesten van hen zullen de Stenen Pijp, 80 meter verderop, gebruiken om naar de Diezerstraat en het kernwinkelgebied te lopen. (Een gezonde wandeling na een autorit.) Alleen wie naar theater en Spinhuis e.o. wil heeft iets aan de nieuwe brug. De Rodetorenbrug wordt een verbinding tussen de Melkmarkt en het Katwolderplein en Hofvlieteiland waarvan vele voetgangers en fietsers gebruik zullen maken. Als we onze binnenstad van 600 x 800 meter willen uitbreiden met het Katwolderplein, dan moet er wel een directe verbinding komen. Het opknappen van Melkmarkt en Rodetorenplein en de aanleg van het Katwolderplein als 'verlengde binnenstad' vinden hun logische sluitstuk in de nieuwe brug. Op de tweede plaats biedt de Rodetorenbrug een prachtige verbinding met de binnenstad voor de fietsers die uit Holtenbroek en Stadshagen komen. De fietsersbond laat er geen misverstand over bestaan en spreekt van een 'betere toegankelijkheid van de binnenstad'. De brug leidt immers rechtstreeks van en naar de bestaande en de geplande fietsparkeergarages. De derde gebruikersgroep voor wie de brug een ideale oversteek vormt, zijn de OV-reizigers die bij de nieuwe centrumhalte in of uit de bus stappen. Ten slotte komt er een parkeergarage aan het Katwolderplein, die auto's vanaf de A28 opvangt en voorkomt dat die auto's allemaal in de stad op zoek gaan naar een parkeerplaats. Ook voor deze mensen is de brug de juiste oversteekplaats: we hebben immers afgesproken Melkmarkt en Rodetorenplein tot leven te brengen. Daar willen we de bezoekers van de binnenstad met name heen leiden (ontwikkelingsprogramma binnenstad, 2004). Conclusie: het aantal gebruikers per geïnvesteerde euro ligt bij de Rodetorenbrug vele malen hoger dan bij de Brug over de Achtergracht. De argumenten tegen de Rodetorenbrug houden geen stand a) 'historisch gezien past de brug niet op die plek' Een en andermaal hebben wij betoogd dat de binnenstad geen openluchtmuseum is. Onze generatie heeft een verbinding tussen binnenstad en de overkant nodig; er is geen zinnige reden waarom men in de 17de eeuw een hele vesting mocht aanleggen, maar wij nu niets zouden mogen veranderen aan die situatie. Overigens wordt het een prachtig licht ontwerp en zal de brug een 'elegante verrijking van het stadsgezicht' (Liesbeth van der Pol) zijn. b) 'er ligt al een brug' Dat argument gaat volstrekt voorbij aan de revitalisering van Melkmarkt en Rodetorenplein. Overigens is het wel zinnig om iets te doen aan de lelijke Kamperpoortenbrug. Het gedrocht zal nooit een ponte vecchio worden, maar het er moet beslist aangenamer kunnen worden dan het nu is. Kiosken zijn bijvoorbeeld een goed idee, meer groen zou ook geen kwaad kunnen! c) 'er gaat waardevol groen verloren' Groen is bij GroenLinks-de Groenen natuurlijk in goede handen. De waardevolle stinse flora op het Hofvlieteiland blijft gelukkig gespaard. De meeste bomen ook. Een aandachtspunt is wel dat de aanleg van een centrumhalte geen kaalslag veroorzaakt onder de bomen langs de Pannekoekendijk. d) 'de Pannekoekendijk kan de verkeersstromen niet aan' De notitie van het college verheldert al veel op dit punt. Jammer dat het college nog steeds 'In de ban van de ring' is. GroenLinks-De Groenen komen daarom binnenkort zelf met een sleutelring. Onze ring is nog niet helemaal rond, maar we hebben er alle vertrouwen in dat we een goede oplossing kunnen ontwerpen. e) 'de brug belemmert de doorvaart' We hebben afgewogen of een beweegbare brug een oplossing biedt. Maar dat is niet alleen visueel onaantrekkelijk; het is ook duur en veroorzaakt bovendien opstoppingen te water en op de wal. Bovendien kunnen de meeste pleziervaartuigen wel de passantenhaven bereiken. En voor hogere typen jachten is ruimte aan de andere kant van de brug. f) 'de brug veroorzaakt lawaaioverlast' Bij een binnenstad, ook een verlengde binnenstad, horen openbare verblijfsruimtes. Die zullen altijd enige last veroorzaken. Waar last overgaat in overlast moet worden ingegrepen. Maar we kunnen geen pleinen, bruggen, trappen enzovoort afsluiten of maar helemaal niet aanleggen omdat gebruikers er lawaai kunnen gaan maken. Conclusie Voor de fractie van GroenLinks-De Groenen is de conclusie duidelijk: er zijn geen overwegende bezwaren om op het eerder genomen besluit tot de Rodetorenbrug terug te komen. Dat was en is een juiste beslissing. De Rodetorenbrug is een noodzakelijke verbinding, waar vele bezoekers van de binnenstad met welk vervoermiddel ze ook komen, veel plezier van zullen hebben. Overwegende bezwaren hebben wij wel nog steeds tegen de brug over de Achtergracht: dat is een nodeloze verbinding. Deze brug komt op maar 80 meter van de Stenen Pijp te liggen en bedient slechts een beperkte doelgroep. Wij besteden het geld liever aan een brug die wel hard nodig is. Omdat wij in het debat de raad er niet van hebben kunnen overtuigen dat aanleg van de brug over de Achtergracht geen zin heeft, leggen wij ons natuurlijk neer bij het democratisch genomen besluit daartoe.