Begin 2022 heeft de raad de beslisnota ‘Realisatie Projecten en Ontwikkelprogramma Binnenstad’ aangenomen, waarin 1,1 miljoen euro is gereserveerd voor de herinrichting van de Eekwal. Deze plannen zijn mede voortgekomen uit een initiatief van inwoners en een uitvoerig participatietraject. De Eekwal is als ‘korte termijn’ focusgebied aangemerkt, wat betekent dat de uitvoering in 2023 zou starten met de Eekwal. 

De afgelopen maanden zijn er drie varianten voor de herinrichting van de Eekwal uitgewerkt en besproken met de buurtbewoners. Binnenkort zal de gemeenteraad een definitief besluit nemen over de gekozen variant en de gebiedsvisie Zuidwestelijk Kwadrant vaststellen. Toch vrezen bewoners verdere vertraging van het project. Er is geopperd om tijdelijke maatregelen, zoals het plaatsen van betonblokken of bloembakken. Op die manier zou sluipverkeer en hard rijden aangepakt kunnen worden.

De fracties van de ChristenUnie, GroenLinks, D66 en PvdA vragen het college onder andere of zij ook mogelijkheden ziet om de herinrichting van de Eekwal los te koppelen van nog het vast te stellen beleid, zodat er al eerder gestart kan worden met de aanpassingen aan de Eekwal. Daarnaast vragen de fracties of er alvast tijdelijke maatregelen genomen kunnen worden om de verkeersveiligheid op de Eekwal te verbeteren.

De vragen die aan het college zijn gesteld: 

  1. Hoe kijkt het college aan tegen de onveilige verkeerssituatie op de Eekwal, waarbij te hard wordt gereden? Hoe kijkt het college aan tegen de zorgen van de inwoners over de veiligheid daar?
  2. Hoe kijkt het college aan tegen het feit dat de bewoners van de Eekwal al bijna 10 jaar wachten op de herinrichting, dat ze het wachten zat zijn en vrezen voor verder uitstel?
  3. Ziet het college risico’s dat de herinrichting van de Eekwal na het raadsbesluit opnieuw wordt vertraagd door andere projecten zoals de herinrichting van de Ossenmarkt, de gebiedsvisie van het zuidwestelijk kwadrant, of de parkeerstrategie?
  4. Welke mogelijkheden ziet het college om de herinrichting van de Eekwal los te koppelen van nog vast te stellen beleid, zodat deze op zo kort mogelijke termijn kan starten? Zonder daarbij voorbij te gaan aan de volgorde rondom het uitfaseren van straatparkeren, zoals genoemd in het coalitieakkoord en de parkeerstrategie.
  5. Deelt het college de mening dat de herinrichting van de Eekwal prioriteit verdient en, gezien het tijdsverloop en de verkeersveiligheid, zo snel mogelijk uitgevoerd moet worden? Zo ja, hoe gaat het college ervoor zorgen dat de herinrichting van de Eekwal zo snel mogelijk wordt gestart?
  6. Welke mogelijkheden ziet het college om op korte termijn, vooruitlopend op de definitieve herinrichting, alvast tijdelijke maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid op de Eekwal te verbeteren? Hoe kijkt het college aan tegen het voorstel van de bewoners om een of een andere semi-permanente afscheiding zoals betonblokken of bloembakken te plaatsen op de Eekwal?