De binnenring van Zwolle slibt dicht. Om dit op te lossen heeft GroenLinks een mooi plan genaamd de sluitelring. Zie hiervoor http://zwolle.groenlinks.nl/sleutelring
Er zal echter nog flink wat tijd overheen gaan voordat deze ideale situatie gerealiseerd is. Daarom zijn er naar de mening van GroenLinks eerst tijdelijke maatregelen nodig. Hiervoor hebben we ook ideeën. Reden om schriftelijke vragen te stellen aan het college van B&W
Vragen o.b.v. art. 45 reglement van orde
Aan: college van B&W
Van: GroenLinks Zwolle, Patrick Rijke, Rana Berends
Datum: 18 juni 2010
Onderwerp: Bereikbaarheid Maagjesbolwerk e.o.
Geacht College,
Tijdens de zogeheten jaargetijdenborrel werd ons afgelopen week van de kant van ondernemers in het Maagjesbolwerk e.o. te verstaan gegeven dat de bereikbaarheid van hun ondernemingen momenteel ernstig te wensen overlaat. De belangrijkste redenen die zij daarvoor aanvoerden is het dichtslibben van de binnenring aan de westkant van de binnenstad en de matige bewegwijzering vanaf de A28 naar de parkeergelegenheden waardoor de meeste automobilisten via de afrit Zwolle Centrum proberen de binnenstad te bereiken, waardoor zij al snel terechtkomen op dit dichtslibbende deel van de binnenring. Hun zorgen worden verhevigd door het almaar uitblijven van concrete oplossingen op basis van het onderzoek In de ban van de ring.
GroenLinks heeft eerder dit jaar al wel een concreet plan gelanceerd om de problemen aan deze zijde van de binnenstad op te lossen. In ons plan 'Sleutelring' (te downladen vanaf onze website: http://zwolle.groenlinks.nl/sleutelring) stellen wij voor om op termijn de verkeersstromen naar de toekomstige twee parkeerlocaties Katwolderplein en Maagjesbolwerk te scheiden: vanaf de A28-afrit Zwolle Centrum rijdt men naar de eerste, vanaf de afrit Zwolle Zuid alleen naar de tweede parkeergelegenheid.
Voor de korte termijn is het probleem van de ondernemers aan de westzijde van de binnenstad daarmee niet opgelost. Zij zouden bijvoorbeeld wel geholpen zijn met een voorlopig tijdelijk transferium op Voorsterpoort, waar automobilisten die vanaf de snelweg of de buitenring komen kunnen overstappen op 'witte fietsen' of een snelle OV-shuttle naar het Rodetorenplein.
Vragen
Om snel de acute bereikbaarheidsproblemen van de westelijke binnenstad op te lossen hebben wij de volgende vragen aan het college van B&W:
1. Bent u bereid om creatieve oplossingen voor de korte termijn in te voeren om de actuele bereikbaarheidsproblemen van de westelijke binnenstad het hoofd te bieden?
2. Bent u met ons eens dat een (tijdelijk) transferium op Voorsterpoort een goede bijdrage kan leveren aan het oplossen van genoemde problemen op de korte termijn?
a. Zo ja, wanneer kunnen wij realisering van zo'n transferium tegemoet zien?
b. Zo nee, welke alternatieve oplossingen voert u dan op korte termijn in?
3. Wanneer kan de raad de uitkomsten van het onderzoek In de ban van de ring tegemoet zien als basis voor definitieve inrichtingsmaatregelen om de bereikbaarheidsproblemen op de binnenring op te lossen?
Fractie GroenLinks,
Patrick Rijke
Rana Berends