Binnenkort buigt het college van Burgemeester en Wethouders zich over een bestemmingsplan dat een directe afrit regelt van de parkeerplaats bij winkelcentrum Aalanden op de Zwartewaterallee. Zomer volgend jaar wil BenW ook een rotonde aanleggen op de kruising van de Dobbe met de Rijnlaan en de Eemlaan. Maar eerder had wethouder Cnossen toegezegd het effect van de eerste ingreep af te wachten voordat de rotonde er komt. Omdat de rotonde een dure en omstreden oplossing is, heeft onze fractie daar vragen over gesteld. Op ZwolsNieuws.nl legt Patrick Rijke uit hoe het zit.

Fasering verkeersmaatregelen rond winkelcentrum Aalanden

Binnenkort buigt het college van Burgemeester en Wethouders zich over een bestemmingsplan dat de directe ontsluiting regelt van de parkeerplaats bij winkelcentrum Aalanden op de Zwartewaterallee. Dat is de eerste van drie maatregelen om de verkeerproblematiek rond het winkelcentrum aan te pakken.
De tweede maatregel betreft het aanleggen van een extra fietsverbinding. Tot slot is er nog het aanleggen van een rotonde op de kruising van de Dobbe met de Rijnlaan en de Eemlaan. In een recent persbericht van de gemeente staat daarover: "Medio volgend jaar wordt op die plek een rotonde gerealiseerd."

Bij de behandeling van de begroting voor 2009 zei wethouder Cnossen over de omstreden aanleg van de rotonde (cursivering van ons):

"Bij het uitvoeren van de werkzaamheden kan er een knip worden aangebracht tussen de eerste twee maatregelen (een uitrit en een fietspad) en in de adempauze kan worden bekeken hoe de rotonde kan worden aangelegd. Die adempauze is eigenlijk al een gegeven: er moet bijvoorbeeld nog grond verworven worden. In de tussentijd wil de wethouder dan kijken naar het effect van de eerste twee maatregelen. Dan is er ook helderheid over de subsidieaanvragen. De wethouder wil niet lang wachten met de uitvoering als helder is dat de eerste twee maatregelen ontoereikend zijn."
bron: gb2-2008.22, verslag van de raadsvergadering van 14 november 2008.

Met de aanleg van de rotonde is bijna €700.000 gemoeid. Daarvan wordt door de provincie Overijssel €240.000 bijgepast.
Ambtelijke informatie leert ons dat gezien de impact van de afsluitingen die nodig zijn het aanleggen van de rotonde bij voorkeur in de zomerperiode plaatsvindt. Deze planning lijkt ons in strijd met het voornemen dat wethouder Cnossen heeft uitgesproken bij de behandeling van de begroting voor 2009.

Wij hebben daarom de volgende vragen aan u.

1. Als op korte termijn het genoemde bestemmingsplan wordt vastgesteld, op welke termijn wordt de ontsluiting naar de Zwartewateralleen dan gerealiseerd?
2. Op welke termijn wordt de tweede van de reeks maatregelen, de extra fietsontsluiting, uitgevoerd?
3. Hoe gaat u het effect van deze twee maatregelen meten en hoe veel tijd heeft u daarvoor nodig?
4. Bent u het met ons eens dat het uitgeven van €450.000 gemeenschapsgeld aan een rotonde alleen dan te verantwoorden is als duidelijk is dat de eerder genomen maatregelen ontoereikend zijn?
5. Komt u de toezegging na dat eerst het effect van de eerste twee maatregelen wordt nagegaan, alvorens u overgaat tot de aanleg van de rotonde, die het adviesbureau Mobycon heeft ontraden omdat die vrijwel zeker tot verkeersopstoppingen zal leiden die zelfs de Zwartewaterallee zullen bereiken?

Met vriendelijke groet,
namens de fractie van GroenLinks-De Groenen,

Patrick Rijke
Aysenur Ekici