GroenLinks Zwolle staat pal voor de opvang van de uitgeprocedeerde asielzoekers die in onze stad leven. Het compromis van PvdA en VVD waarin mensen na een aantal weken opvang alsnog op straat worden gezet, is voor GroenLinks onaanvaardbaar. “Bed-bad-brood” is een grondrecht. Wij vragen de Zwolse raad dan ook om behoud van de opvang die we in Zwolle hebben. Dat gaat verder dan de open brief die de gezamenlijke fracties aan de burgemeester sturen.

In een open brief aan de burgemeester onderstrepen alle fracties de uitgangspunten van de Zwolse aanpak. "Het lenigen van de meest basale menselijke behoeften zien wij als een humane morele plicht en dient als noodzakelijke bescherming van de menselijke waardigheid," zo schrijven alle politieke partijen. GroenLinks wil dat het gemeentebestuur deze mooie woorden ook in daden tot uitdrukking brengt en het mensenrecht op voedsel, medicatie en een dak boven het hoofd niet laat afhangen van de consequenties (incl. mogelijke sancties) van het landelijke akkoord tussen VVD en PvdA.

Het Europees Comité voor Sociale Rechten bepaalde in november vorig jaar dat Nederland internationale rechten schendt door geen opvang te bieden. Zwolle kent gelukkig wel al jaren een ‘bed, bad en brood-regeling’. Ook 'ongedocumenteerden' in onze stad laten wij niet op straat zwerven, maar worden ’s nachts opgevangen*. Dat is het minste wat we in een beschaafd land kunnen doen. Die regeling mag niet in gevaar worden gebracht door een onwerkbaar compromis om het voortbestaan van het kabinet te redden.
Als reactie op de inhumane en onrealistische plannen van het kabinet zal GroenLinks een motie in stemming brengen waarin de gemeenteraad** zich kan uitspreken voor behoud van "bed, bad en brood" in onze stad. Wij zullen ons blijven inzetten voor een sociaal Zwolle, waar elk mens fatsoenlijk wordt opgevangen onafhankelijk van achtergrond, afkomst of verblijfsstatus!

*Wethouder Vedelaar (PvdA) wil ook vasthouden aan deze regeling, zo liet zij in De Stentor optekenen.
**De eerstvolgende raadsvergadering is op 11 mei