Omdat fatbikes een relatief nieuw fenomeen zijn, is er mogelijk nog weinig ervaring met de aanpak van de overlast en de gevaren ervan. Handhaving kan een manier zijn om opgevoerde fatbikes van de weg te halen. Er zijn sinds kort rollerbanken op de markt die ook geschikt zijn om snelheidscontroles te kunnen uitvoeren met fatbikes, zoals dat al langer kon met scooters. GroenLinks vraagt het college om meer inzicht in de stand van zaken in Zwolle. Zijn er bijvoorbeeld bij de gemeente of de politie cijfers bekend over verkeersovertredingen of ongelukken waar fatbikes bij betrokken zijn? En welke mogelijkheden ziet het college om de risico’s van de fatbike in Zwolle te beperken?
De vragen die GroenLinks, samen met D66, heeft gesteld:
- Zijn er bij de gemeente of politie cijfers bekend over verkeersovertredingen die worden begaan door berijders van fatbikes?
- Zijn er bij de gemeente of politie cijfers bekend over ongevallen (met en zonder letsel) waarbij fatbikes betrokken zijn?
- Hoe kijkt het college aan tegen de groei van het aantal fatbikes in de stad en deel het college de zorgen die we in de stad over het gedrag van fabtikerijders horen?
- Hoe ziet de handhaving van overtredingen met fatbikes er op dit moment uit? Zijn er bijvoorbeeld Boa’s of politie mee bezig en wat zijn de ervaringen? Is in Zwolle apparatuur zoals genoemde rollerbanken beschikbaar, of komt die binnenkort beschikbaar? Ziet het college deze manier van handhaving als een mogelijke oplossing en is er bij handhaving en politie voldoende capaciteit?
- Welke andere mogelijkheden ziet het college om de risico’s van de fatbike in Zwolle verder te beperken. Is er bijvoorbeeld contact met scholen (veel fatbikeberijders zijn van de schoolgaande leeftijd) over voorlichting, of heeft het college plannen daartoe? Is een helmplicht een idee of mag zo'n plicht alleen landelijk worden ingevoerd?
- Steeds meer fabrikanten schijnen hun verantwoordelijkheid te nemen, bijvoorbeeld door het opvoeren van fatbikes lastig te maken. Weet het college of en zo ja hoe, of gemeenten gezamenlijk werken aan de risico’s die er aan fatbikes kleven?
- Heeft het college informatie over het gebruik van andere nieuwe vervoermiddelen met mogelijk dezelfde effecten als fatbikes, zoals elektrische steps?
De openbare ruimte zien wij als een plek om veilig je weg te vinden en je te bewegen. GroenLinks hoopt dat we in Zwolle het aantal ongelukken en verkeersovertredingen met fatbikes kunnen verminderen en kijkt dan ook uit naar een antwoord van het college.