De fractie van GroenLinks-De Groenen is ervan overtuigd dat de beoogde ranke oeververbinding tussen de Melkmarkt en de Kamperpoort een aanwinst zal zijn voor de stad: een plek waar het 'waterplein' tot zijn recht komt, een aantrekkelijke oversteek tussen Melkmarkt en het nieuwe plein aan de overkant van het water, een soepele verbinding voor fietsers van en naar het noordwesten van de stad en in de toekomst waarschijnlijk ook een snelle en aangename oversteek voor wie met de bus reist.
Er is een heuse strijd ontbrand tussen voor- en tegenstanders van een brug tussen de Melkmarkt en wat waarschijnlijk het Katwolderplein gaat heten. Een merkwaardige strijd, althans op een merkwaardig tijdstip, want de gemeenteraad heeft allang besloten dat deze brug er gaat komen.
Zwolle heeft er zo'n vijfenzeventig jaar over gedaan om zichzelf te voorzien van een nieuw stadhuis, laten we hopen dat een eenvoudige brug over de stadsgracht toch wel in pakweg een jaar of vijf tot stand moet kunnen komen.
De fractie van GroenLinks-De Groenen sprak zich bij monde van burgerlid Patrick Rijke uit over de debatvragen in de meningvormende ronde van het raadsplein van 22 juni:
1. kunnen wij ons vinden in het programma van eisen, en 2. stemmen wij in met een extra budget van €400.000 vanwege de noodzakelijk geachte verbreding ten opzichte van het oorspronkelijke plan?
programma van eisen
In het vorige debat over het programma van eisen op 18 mei hebben wij twee zaken aan de orde gesteld: de keuze voor een vaste brug en de verkeerssituatie aan de Kamperpoortzijde van de brug.
We hebben inmiddels de toegezegde visuele middelen gekregen om de keuze te maken tussen een vaste hogere brug en een beweegbare brug die laag op het water zou liggen – dit laatste was een suggestie van Tjeerd Dijkstra. En in de informatienota van 10 juni is een passage gewijd aan 'doorstroming en veiligheid aansluiting Pannenkoekendijk / Katerdijk.'
verkeersveilige oplossing
Om met de verkeerssituatie rond het aanlandingspunt op het Hofvlieteiland te beginnen: het liefst hadden we een situatietekening gezien met een kant-en-klare oplossing voor de afwerking van alle verkeersstromen. Maar de garantie voor intensieve afstemming met de belendende projecten en de resultaten van In de Ban van de Ring stellen ons wel gerust dat de voorlopige conclusie zal worden bevestigd dat 'een goede en verkeersveilige oplossing mogelijk is'.
ranke brug
Voor de fractie van GroenLinks-De Groenen weegt de ruimtelijke kwaliteit van het 'waterplein' zwaar. De tekeningen die we hebben gekregen bevestigen onze eerste indruk dat het programma van eisen zal leiden tot een welgevormde, ranke brug die de beleving van het waterplein dichterbij brengt. Maar het moet ons van het hart dat de tekeningen geen eerlijke vergelijking tussen een vaste brug of een beweegbare brug mogelijk maken. De lage brug lijkt onnodig plomp te zijn aangezet, om de tegenstelling tot de hogere varianten flink aan te dikken.
De informatienota bevat gelukkig wel een paar duidelijke gegevens waaruit blijkt dat de keuze voor een beweegbare brug nog weer stukken duurder zal uitpakken. Dat gegeven tellen wij op bij onze overtuiging dat de beoogde ranke oeververbinding een aanwinst zal zijn: een plek waar het waterplein tot zijn recht komt, een aantrekkelijke oversteek tussen Melkmarkt en Katwolderplein (en vice versa), een soepele verbinding voor fietsers van en naar het noordwesten van de stad en in de toekomst waarschijnlijk ook een snelle en aangename oversteek voor wie met de bus reist.
kwaliteit
Zo'n juweel van een brug mag best wat kosten. Willen we ruimtelijke kwaliteit, dan moeten we daar ook de nodige middelen voor over hebben. We moeten er toch niet aan denken dat er straks een net wat te smalle brug ligt (of hangt), die officieel geen plaats biedt aan fietsers, maar ja, u weet wel hoe dat gaat in ons land…
De fractie van GroenLinks-De Groenen kan zich dus vinden in het Programma van Eisen voor de brug en stemt in met de benodigde extra middelen.