De fractie van GroenLinks-de Groenen is blij dat er weer schot lijkt te zitten in de ontwikkeling van de Bagijneweide, een prominente inbreidingslocatie. Wij juichen het toe dat er wordt voorzien in een programma vanuit kunst en cultuur. Bovendien zijn wij blij met de expliciete aandacht voor duurzaam bouwen. Wel hebben wij de gemeenteraad erop gewezen dat die als vertegenwoordigend orgaan namens alle Zwollenaren de inbreidingsopgave scherp in de gaten moet houden.
De fractie van GroenLinks-De Groenen hecht bijzonder aan inbreiding in de bestaande stad. Dit concept staat garant voor een compact, leefbaar, groen, fietsvriendelijk Zwolle in een open groen-blauwe ruime waar het goed boeren (liefst biologisch) en wandelen, fietsen en varen is. In het Structuurplan is deze strategie voor het komende decennium vastgelegd.
De Bagijneweide is een van de meest prominente inbreidings¬locaties. De fractie is dan ook blij dat er nu weer schot lijkt te zitten in de ontwikkeling van dit gebied, dat grote potentie heeft als een aantrekkelijke centrumstedelijke woonlocatie. Ook doet het ons deugd dat als randvoorwaarde is benoemd dat er wordt voorzien in een programma vanuit kunst en cultuur. Tenslotte zijn wij blij met de expliciete aandacht voor duurzaam bouwen in de Randvoorwaarden, uitgangspunten, wensen en aandachtspunten.
BEGINSPRAAK
Het project heeft twee jaar geleden een valse start gekend. Vanzelfsprekend zit zo’n valse start je enigszins dwars bij de volgende ronde, al is het maar psychologisch. Toch lijkt het erop dat mede door de inzet van een onafhankelijke externe procesexpert nu sprake kan zijn van een proces waarin de betrokkenheid van de omwonenden daadwerkelijk de term ‘beginspraak’ verdient.
In de discussie over de inrichting van met name ruimtelijke processen (oktober 2007) hebben wij echter ook een belangrijke valkuil van dit soort processen benoemt: ‘de botsing tussen vormen van directe democratie en de vertegenwoordigende democratie: de raad vertegenwoordigt toch alle inwoners?’
En we vroegen aandacht voor het bereik, het schaal-niveau van een project en stelden de vraag: ‘Wie zijn eigenlijk de belanghebbenden die worden betrokken: de directe buren, de hele wijk, de halve stad?’
In dit verband vragen wij speciale aandacht voor de belangstellenden uit de culturele hoek. En dan bedoelen we nadrukkelijk niet alleen instellingen als De Muzerie of R10, maar vragen we ook aandacht voor een expositieruimte, iets waar vele beeldend kunstenaars in de stad belang bij hebben.
Onze aanbeveling van oktober vorig jaar staat in dit verband dus nog steeds overeind: ‘Hoe hoger het niveau, hoe lastiger het wordt om iedereen die een belang heeft tegemoet te komen. Richtsnoer zou kunnen zijn: Hoe lager het niveau, hoe meer interactieve planvorming kans van slagen heeft. Hoe hoger het niveau, hoe meer de raad zijn vertegenwoordigende rol moet vervullen.’
Vanuit dat beginsel moet de gemeenteraad bij dit project, dat van wezenlijk belang mag worden geacht voor de halve en misschien wel de hele stad, wat ons betreft zeer stellig zijn over de inbreidingsgraad. Illusies dat er een park kan komen of de woningdichtheid van een tuindorp kan worden gehanteerd, zijn geen goede uitgangspunten om aan de ontwerpsessie te beginnen. We hebben het hier over een centrumstedelijk gebied. Het is voor het proces misschien goed om daar nog niet meteen minimale aantallen woningen voor te benoemen, het is ook niet goed om mensen te laten ‘dromen’ (zoals in het plan van aanpak wordt gesuggereerd). De raad zal als vertegen¬woordigend orgaan namens alle Zwollenaren de inbreidingsopgave scherp in de gaten moeten houden.
PARKEREN AAN DE RAND VAN DE STAD
Tot slot een paar woorden over de parkeergelegenheid. GroenLinks-De Groenen is pleitbezorger van transferia op flinke afstand van de binnenstad. Wat ons betreft hoeven er niet zo nodig auto’s de halve stad door te rijden om te parkeren op toplocaties rond de grachten. Dus: maak een goed plan voor de hele Bagijneweide inclusief de Turfmarkt. Hanteer de parkeernorm die hoort bij het voorgestelde programma, zorg voor optimale fiets- en wandelroutes naar en door het plangebied en maak je niet druk om het verlies van parkeerplaatsen voor mensen die toch per se met de auto naar onze mooie stad willen.