De gemeenteraad heeft besloten 45 miljoen euro te investeren in de spoorzone. Samen met een even groot bedrag van de provincie Overijssel en bijdragen van de rijksoverheid en de NS wordt in totaal ruim 100 miljoen euro gestoken in verbetering van het stationsgebied van Zwolle. Daarvan profiteren vooral de trein- en busreizigers, de fietsers en de voetgangers. GroenLinks is dus blij met de forse investeringen in de 'OV-spil' Zwolle.

We vinden het belangrijk dat er een efficiënt raderwerk ontstaat voor de overstap tussen trein, bus en fiets. Daar hoort een uitnodigende omgeving bij, met autoluwe stationspleinen en een aangenaam groene openbare ruimte. De plannen voorzien in de verplaatsing van het busstation naar de zuidzijde, waar een soort extra perron naast het station wordt aangelegd. Via de straks verbrede reizigerstunnel kun je gemakkelijk overstappen van bus op trein en vice versa. De stationspleinen worden ingericht als domein voor de voetgangers en fietsers en er komen duizenden fietsenstallingen in de buurt van het station bij. De Oosterlaan en de Stationsweg worden door de nieuwe busroutes ontlast; de luchtkwaliteit gaat er met sprongen vooruit. De Westerlaan moet volgens de plannen weer een echte laan worden. Grote verbeteringen dus voor de OV-reizigers, de fietsers en de Zwollenaren die rond het station wonen.

Zie www.zwolle.nl/spoorzone voor meer informatie over de plannen.

In het herfstnummer van ons blad GroenLicht komt een uitgebreid artikel te staan over de besluitvorming rond de spoorzone en de aanpassingen op het voorstel die GroenLinks met brede steun van de raad voor elkaar heeft gekregen.